Aldri har et generasjonsskifte hos Porsches minstemann Boxster vært mer omfattende, hevder produsenten.

Og i disse slanketider kan heller ikke Porsche være dårligere enn at den nye generasjonen er lettere og mer effektiv enn dagens generasjon. I tillegg til mer effektive motorer, sørger det for at Boxster har 15 prosent lavere forbruk enn forgjengeren.

Basismodellen er Boxster som har gått fra en 2,9-liters motor til en mindre, men sterkere 2,7-liter. Med 265 hestekrefter har effekten økt med ti hestekrefter. Den minste motoren er teknisk sett basert på den større motoren i Boxster S. Der forblir sylindervolumet 3,4 liter, men effekten er økt med fem hestekrefter til 315 hestekrefter sammenlignet med utgående modell.

Akselerasjonen er dermed senket fra 5,2 til fem sekunder blank for Boxster S, mens grunnmodellen gjør null til 100 km/t på 5,7 sekunder mot 5,8 for dagens modell. Forbruket av drivstoff er nede på 0,77 liter på mila for minstemann og 0,8 for den sprekeste varianten. Alle disse tallene gjelder for biler med Porsches effektive PDK-girkasse. Standard kommer begge modeller med en sekstrinns manuell girkasse.

 

Men det er ikke bare motorene som er nye på den nye modellen. Boxster har fått lengre akselavstand, bredere sporvidde, kortere overheng og større hjul som skal gi enda bedre kjøreegenskaper på den midtmotoriserte cabrioleten. En ny takkonstruksjon ikke ulik den som kommer på nye 911 cabriolet, samt bedre plass i kupeen skal også gi fører og passasjer bedre vilkår. Midtkonsollen stammer faktisk fra Carrera GT, og skal gi forbedret ergonomi. Boxster kommer med en nyutviklet elektromekanisk styring.

Bilen kan leveres med Sport Chrono-pakke, samt "Porsche Torque Vectoring" med en mekanisk differensialsperre på bakakselen.

Etterhvert vil nye Boxster sikkert også komme med en noe nedtunet versjon, spesielt tilpasset norske avgifter, slik det også finnes blant dagens modeller.

Les også: Nedtrimmes for norske avgifter

Markedslanseringen er satt til midten av april, i passelig tid til toppløs-sesongen også i Norge. Prisen på dagens modell starter på drøye 700.000 kroner, men det er i det nedtrimmede "norske" versjonen. En "ordinær" Boxster starter på 832.000 kroner. Nye Boxster havner sikkert i samme prisklasse, og sørger for at den forblir den billigste Porschen på det norske markedet.

Store bilder:

Les også: Full fres for Porsche

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.