Med sitater som “An out-of-the-ordinary destination” og ”The Lofoten islands are nature’s way of showing off”, skal utenlandske turister lokkes til Norge.

- Vi har stor tro på at dette konseptet skal fungere. Undersøkelser viser at sitatene gir en veldig stor troverdighet i markedet, sier analysesjef Sigrid O. Hoem i Innovasjon Norge.

De utvalgte sitatene hentes fra profesjonelle aktører som Lonely Planet og National Geographic, og kombineres med bilder av Norges turistattraksjoner.

 



Aktivitet og "gåsehud"
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener det er kombinasjonen av unik natur og unike opplevelser som skal trekke turister til fjorder, fjell og byer.

- Vi skal selge Norge som et sted å reise for aktivitetsbaserte opplevelser. Det trenger ikke bare være aktiviteter som å gå i Romsdalstindene, men også matopplevelser og kulturropplevelser, sier han.

Målet er å fylle Norge med opplevelser som gir ”gåsehud”.

For å oppnå dette må reiselivsnæringen ha de opplevelsene og produktene som turistene ønsker, mener Tuftin.

- Det betyr at vi må utvikle det opplevelsesbaserte Norge. For eksempel kan jeg trekke frem en glitrende idé fra Bergen, hvor de har opprettet en sti som de kaller "walk like a Norwegian". Dette prosjektet er en liten merket rundtur på Fløyen hvor folk kan lese om ting underveis.

Reiselivsdirektøren mener det er viktig å ha opplevelser som passer for alle.

- I Norge har vi mange aktiviteter som for mange blir for ekstreme. Derfor er det også viktig å ha aktiviteter som ikke er så skremmende, sier han.

 

Hard konkurranse
Til tross for uro i verdensøkonomien og en sterk norsk valuta, tror reiselivsdirektøren på økt turisme til Norge.

- Den internasjonale krisen er alvorlig, men alt er ikke svart. Vi er et lite nisjemarked, og konkurransen blant disse er høy. Selv om statsgjelden i flere land øker er det fortsatt mange som har mye penger og som fortsatt reiser, sier Tuftin.

Den sterke kronen og det dårlige været har likevel ført til utfordringer for reiselivsbransjen her hjemme.

- Kombinasjonen av dette gjør at nordmenn reiser som aldri før. De fleste har vært på én eller flere turer til utlandet i løpet av sommeren. Og slik vil det fortsette å være, men vi så under finanskrisen at det folk ikke kuttet ned på var nettopp opplevelser og aktiviteter.

Et lite stykke igjen
Innovasjon Norge skal også satse mer på sosiale medier for å nå ut til et bredere marked.

- Om vi i større grad skal klare å plassere Norge på kartet som det reisemålet der man kan komme for å oppleve natur og aktivitetsopplevelser må vi benytte de digitale platformene på riktig måte, sier Tuftin.

Han innrømmer at de fortsatt har et stykke igjen å gå, men trekker frem en god vekst på nettsiden visitnorway.com og appen "Norge rett i lomma".

Ifølge Innovasjon Norge har de delt opp prioriterte markeder i tre grupper for 2012. Nærmarkeder, som er Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbritania. Vekstmarkeder, som er Russland, Polen, Frankrike, Spania, Italia, USA, Kina og Japan. Og til slutt, prosjektmarkeder, som er Korea, og andre samarbeidsprosjekter, som for eksempel med OSL og Avinor om å få flere direkteruter til Norge.

Les mer:
Turistbransjen frykter høy kronekurs
Norge er nordmenns mest populære ferieland
Turistnæringen i Norge frykter EU-gjeldskrise
Nordmenn svikter Norge som reisemål

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.