I dag ble det klart at hovedkontrakten for Dagny-feltet går til koreanske Daewoo. Dagny var den siste av fem feltutbygginger som er tildelt de siste månedene. Samtlige er gått til utenlandske selskap. Norske offshoreverft går glipp av svært viktig erf#229 når alle planlagte feltutbygginger er gått til utlandet, mener Norsk Industri.

- Vi frykter at leverandørindustrien vil tape erf#229 og evne til de store feltutbyggingene. Erf#229ene er ferskvare. Når verftene ikke får disse oppdragene må de reallokere ressursene til andre ting, som vedlikehold, sier Runar Rugtvedt, bransjesjef for Norsk Industri Olje & Gass.

For verftsmiljøene i Verdal, Haugesund og Stord, og underleverandørene deres, betyr dagens kontraktstildeling at fremtidsplanene må endres.

- De er ikke lenger med i elitedivisjonen når de ikke får disse oppdragene, fastslår han.

De neste store utbyggingene på norsk sokkel er det som omtales som vår tids Ekofisk, Johan Sverdrup og den største utbyggingen i Barensthavet hittil, fellesutbyggingen av Skrugard og Havis.

Regnet med oppdragene
Det koker i norsk oljebransje, og i lang tid har bekymringen vært mangel på menneskelige ressurser og en lønns- og kostandsgallopp.

- Vi er ikke bekymret for sysselsetningen i næringen, men for erf#229en, utviklingen av teknologi og innovasjonseffekten av å jobbe tett med operatørene, sier Rugtvedt.

Han mener også at bildet av en bransje som koker må justeres litt. Det er mye å gjøre, men når for eksempel Boston Consulting Group laget et kapasitetsstudie for Olje- og energidepartementet sent i fjor høst, uttalte bransjen seg på feil grunnlag.

- Rapportene som er laget har basert seg på at de norske miljøene ville få en god andel av de fem planlagte utbyggingene. Konklusjonen var at norsk industri ikke hadde kapasitet til å ta alle fem alene. Nå fikk vi ingen av kontraktene Da er bildet et annet og konklusjonene blir trolig det også, sier Rugtvedt.

- Svært skuffet
- Vi er svært skuffet, men et lite lyspunkt er at Aker Solutions har fått deler av kontrakten. Men det er likevel ikke det samme som at et av de store mlijøene til Aibel, Aker Solutions eller Kværner hadde fått hovedkontrakten, sier han.

Han bedyrer at branjen har god dialog med Statoil, selv om det kanskje ikke virker sånn, og at konkurransen kommer fra verft som har mistet store oppdrag i tradisjonell skipsindustri som følge av finanskrise og internasjonale nedgangstider.

- Nå er det bare å brette opp ermene og se hvordan vi kan bli bedre. Vi må bli mer kostnadseffektive, mer standardisering og bedre produktivitet. Det er allerede et svært offentsivt innsalg til toppside-oppdragene som er gått til Singapore og Korea. Men det er helt klart mer krevende å drive innsalg i Korea enn i Haugesund, sier han.

43 prosent av oppdragene til norsk oljeserviceindustri går til utlandet. Rugtvedt tror ikke at noen av bedriftene har bygget seg opp for mye.

- Sånn er den internasjonale konkurransen. Men det er ekstra skuffende når det er norsk utbygger og det skal skje like utenfor vinduene våre, at det skal fraktes helt fra Korea.

Les også:
<b>Dagny bygges i Korea</b>

<b>Kyllingstad raser mot Statoil</b>

<b>Dyrt og norsk</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.