Det statlige polske flyselskapet LOT er i økonomiske problemer, og må selges. Trolig billig. Norwegian-sjef Bjørn Kjos er i ferd med å innhente informasjon om selskapet for muligens å legge inn et bud, skriver Dagens Næringsliv.

Kjos var i helgen i Polen hvor han møtte landets finansminister Wlodzimierz Karpinski i Warszawa, skriver Dagens Næringsliv. Samtalen handlet ifølge avisen Rzeczpospolita om privatisering av LOT, som også er en del av flyalliansen Star Alliance.

Selskapet vil ifølge polske medier få et underskudd i 2012 tilsvarende inntil 550 millioner kroner, og ifølge DN blir Kjos tryglet om å overta LOT.

Nå har Kjos, som ifølge avisen er interessert i å kjøpe, bedt om detaljert informasjon om selskapet før han vurderer et mulig bud.

Åtte Dreamlinere
– Jeg kan bekrefte at Bjørn har vært på et møte hos myndighetene i Polen. Innholdet i samtalene kan jeg ikke si noe om, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

LOT har allerede to fly av typen Boeing 787 Dreamliner, den samme flytypen Norwegian skal bruke på sine langdistanseflyginger. Det polske selskapet har dessuten bestilt ytterligere seks Dreamlinere.

Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener Kjos kommer til å strekke seg langt for å få klørne i de åtte langdistanseflyene.

Lovendring
Ifølge Dagens Næringsliv jobber det polske finansdepartementet med å finne en kjøper til det kriserammede selskapet. I prosessen inngår også en endring av eierskapsloven.

– Statsministeren har forberedt et lovforslag om at den polske staten skal kunne eie under 51 prosent av LOT i framtiden, og eventuelt selge seg helt ut. Forslaget ligger til behandling hos parlamentet og kan bli avklart innen få uker, sier Wojciech Konefal som er talsmann i finansdepartementet.

Han vil ikke si noe om samtalene mellom Kjos og landets finansminister.

Les også: Norwegian vil flagge ut til Irland



SAS svært kritisk til Norwegian-ansatte fra Bangkok

- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.