Hans-Erik Skjæggerud sier at Parat har behov for å diskutere hvordan man i Norden kan løse de viktige prinsipielle spørsmålene som ligger i bunn for streiken man nå ser i Norwegian.

- Vi har mange av de samme utfordringene i Norden, og noe av det som er frustrerende er at vi ikke på kort sikt har verktøy for å stanse Norwegian når det begås streikebryteri, sier han.

Skjæggerud registrerer at pilotenes jobb under streiken erstattes med kontraktpiloter fra andre baser i Europa, i tillegg til at det leies inn fly med mannskap fra en rekke små flyselskaper fra andre land.

Avviser streikebryteri

Norwegian har imidlertid avvist at de driver med streikebryteri:

- Vi vil ikke begå noe streikebrudd, flyene våre står parkert, har Norwegian-sjef Bjørn Kjos tidligere sagt.

Han har bekreftet at de benytter seg av innleide fly.

- Det gjør vi. Driftsselskapet opererer ingen egne ruter, de er et produksjonsselskap for konsernet, på lik linje som Norwegian Air International er det. Mesteparten av Norwegians flyvninger foregår av andre enn driftsselskapet her i Norge, har Kjos sagt: Kjos vil leie inn flere fly

Norwegian Pilot Union (NPU) og Parat er imidlertid av den oppfatning at dette er streikebryteri.

- Fagforeningene kan ikke sitte og se på streikebryteri uten å kunne handle. Våre fremste eksperter på arbeidsrett sier det vi nå er vitne til er klassisk streikebryteri. Men iverksetter vi tiltak uten å følge de varslingsrutiner som gjelder, er det vi som bryter loven og risikerer straff i ettertid, sier Parat-lederen.

- Forstår at det er mye penger å spare, men...

I dag skal fagforeningslederne fra de ulike nordiske landene diskutere hvordan samarbeidet kan utvides for å hindre streikebryteriet som Parat mener finner sted.

Det er medlemmer av sivil flyseksjonen i Nordisk transportarbeiderføderasjon (NTF) med omtrent 400.000 medlemmer som i dag møtes i Parats lokaler i Oslo.

- Vi har ikke problemer med å forstå at det er mye penger å spare på å innføre asiatiske eller spanske lønnsbetingelser til Norden, men det er dette vi ikke kan akseptere i konflikten som nå pågår. Vi kjemper for norsk lønn i Norge, dansk lønn i Danmark og spansk lønn i Spania. Norwegian ønsker imidlertid å innføre sine egne regler som på litt sikt truer hele det nordiske arbeidslivet, sier Hans-Erik Skjæggerud.

- Gjør situasjonen enda verre

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian synes det er veldig trist at Parat nå går til dette skrittet:

- Det bidrar ikke til noe annet enn å gjøre situasjonen enda verre for våre passasjerer og skape utrygghet blant våre ansatte, inkludert fagforeningens egne medlemmer. Vi synes det er oppsiktsvekkende at disse fagforeningene er så lite opptatt av å trygge arbeidsplassene, ikke minst for egne medlemmer. Så langt er nå over 200.000 passasjerer berørt av pilotstreiken og 1000 Norwegian-ansatte permittert, sier han til DN.

De streikende pilotene i Parat og Norwegian-ledelsen har tirsdag formiddag fremdeles ikke tatt standpunkt til forslaget som ble lagt frem sent mandag kveld. Det er uklart hva det nye forslaget innebærer.

Partene sitter ikke sammen i forhandlinger i dag, men vurderer forslaget fra hver sin kant, får DN opplyst.

Les også: Vurderer fortsatt forslag til løsning

Disse flygningene som går normalt tirsdag  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.