Hvor forhandlingene finner sted i dag og når de startet i morges, holder partene hemmelig. Men etter det DN kjenner til, er samtalene i gang. Pilotene og Norwegian skal imidlertid sitte på hvert sitt sted, men har jevnlig kontakt med hverandre.

Søndag tok partene en pause fordi de trengte hvile og søvn, men mandag fortsetter forhandlingene med full styrke for å komme til enighet om de siste punktene. Konflikten kan være inne i en avgjørende fase, selv om det ikke er planlagt møter hos Riksmekleren i dag.

Flygerne og Norwegian skal ha blitt enige om å droppe ordkrigen i mediene og heller konsentrere seg om forhandlingene. En løsning kan være i sikte, ifølge partene: Optimisme i Norwegian-forhandlingene

De viktigste punktene

Over 150.000 reisende er så langt rammet av streiken, og de fleste Norwegian-flyene blir stående på bakken også i dag.

Men fortsatt gjenstår noen viktige punkter å diskutere:

Norwegian ville i helgen tilby pilotene en jobbgaranti i tre år for å få slutt på streiken. Advokat og arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege sier pilotene kan bli «fritt vilt» når garantien utløper: Mener Kjos-garanti er lite verd dnPlus (krever innlogging)

Kjos sa at pilotene hadde avvist en såkalt stillingsgaranti som skulle sikre jobben til over 650 piloter i Norge, Sverige og Danmark i tre år. Norwegian Pilot Union (NPU) og fagforeningen Parat har sagt at det ikke holder.

Det store stridstemaet i Norwegian-konflikten har vært at NPU og Parat krever en tariffavtale eller juridisk bindende avtale med morselskapet i Norwegian.

- Det avgjørende for NPU og Parat har vært å få til en juridisk binding til morselskapet, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

«Fritt vilt»

Advokat Jan Tormod Dege mener Norwegians tilbud bare hjelper pilotene i en kort stund.

- Pilotene kan være fritt vilt etter de tre årene hvis selskapet gir en stillingsgaranti og partene slår fast at morselskapet ikke har arbeidsgiveransvar for datterselskapet. Det er en svakere avtale for pilotene enn om de får definert en juridisk binding til morselskapet som er varig, sier Dege til DN.

Streiken har nå vart i 10 dager og pengene renner ut av Norwegian-kassen. Med over 650 piloter i streik siden onsdag kan en langvarig konflikt også bli tøff å dekke med streikekassen til Parat. - Vi har muskler til å stå i denne konflikten så lenge det behøves, sier imidlertid kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat: - Penger er ikke noe problem

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.