August er normalt sett en stille måned fra bilprodusentene, men det er inntil den store stormen av bilnyheter tar av fra september måned.

Høstens store bilhappening skjer i Paris i starten av oktober der bilutstillingen byr på en lang rekke nyheter vi får se på veiene lengre frem i tid. Innen de kommer, er dette noen av nyhetene vi ser mest frem til på norske veier:

Audi
Den mest spennende nyheten fra Ingolstad er den ladbare hybrid-versjonen av A3 som kommer tidlig i høst. En sprek bensinmotor kombinert med en elektrisk motor gir en kvikk bil, som ikke utsetter sjåføren for rekkeviddeangst. Vi prøvde bilen under utstillingen i Frankfurt for snart ett år siden, og tror denne kan gi plugin-hybridene et løft i Norge når den kommer i løpet av en måneds tid.

Les DNs test av A3 E-tron: Oppskriften på billig bilhold

En annen nyhet fra Audi er en helt ny generasjon av sportsbilen TT. Lengden er den samme som forgjengeren, men bilen er slanket med omkring 50 kilo. Bilen kommer med en dieselmotor på 184 hestekrefter eller en bensinmotor på 230 hestekrefter. TTS er foreløpig toppmodell med en bensinmotor på 310 hestekrefter. Vi håper å se bilen ppå veien i oktober.

Audi TT.
Audi TT. (Foto: Audi)
 

BMW
Mest spennende av nyhetene fra Bayern, er den mest utypiske BMW kanskje noensinne: 2-serie Active Tourer. Forhjulsdrift og tresylindret motor i en flerbruksbil er å banne i kirka, men utenfor menigheten er det antakeligvis stor interesse for denne kombinasjonen.

Les DNs test av bilen: Quo vadis, BMW?

Ellers er både 4-serie Gran Coupé og X4 i ferd med å lanseres på det norske markedet. BMW er flinke til å fylle opp modelloversikten sin.

Les test av X4: En X til begjær
Les test av 4-serie Gran Coupé: BMWs lekreste rett

Fiat
Mot slutten av året kommer nok et derivat av Fiat 500. Denne gang en suvifisert modell med navnet 500X. Bilen skal være bygget på samme plattform som Jeep Renegade som også kommer i høst.

Ford
Fords salgstall for personbiler i Norge har vært begredelige de siste årene. Til høsten kommer det ikke bare en, men to nyheter som kan gjøre at Ford igjen klatrer på salgsstatistikkene. Først ut er en ny generasjon Focus. "Nye Focus er en helt annen bil enn dagens Focus, på «alle» måter både med hensyn til eksteriør, interiør, mer avanserte teknologier og nye motorer" heter det i en melding fra den norske importøren.

Ford Focus.
Ford Focus. (Foto: Ford)
 

Like etter Focus kommer en ny og etterlengtet generasjon av familiebilen Mondeo.

Les DNs test av den amerikanske versjonen Fusion: Bare Ford dropper "miljøvennligheten" kan dette bli en bra bil

Jeep
Jeep har akkurat lansert kompaktsuven Cherokee på det norske markedet, og til høsten kommer den enda mindre suven Renegade. Bilen blir en tøffere variant av fetteren Fiat 500X, og skal beholde Jeeps varemerker som fremkommelighet og firehjulsdrift.

Les test av Jeep Cherokee: Arbeidsbil med penklær

Jeep Renegade.
Jeep Renegade. (Foto: Jeep)
 

Kia
Den søte og artige Soul er lansert på det norske markedet, men importøren har like stor tro på den elektriske versjonen av bilen som kommer i september. Relativt sett lang rekkevidde oppgitt til over 20 mil, og en pris under 200.000 kroner kan sammen med det artige utseendet gjøre bilen til en norsk suksess.

Les test av den vanlige Kia Soul: Imagebyggeren

Land Rover
Range Rover er etter vår mening en av de beste luksussuvene på markedet. Nå kaster de seg på hybridbølgen for å blir noe mer miljøvennlige.

Lest test av den vanlige Range Rover: Range Roverens år

Lexus
Toyotas luksusmerke har kanskje den nye modellen som vil gi prosentvis mest vekst i høst i kompaktsuven NX 300h. Lekker innpakning kombinert med hybrid drivlinje og langt lavere pris enn storebror RX gjør at bilen så og si er utsolgt før den i det hele tatt har kommet. Bilen kommer på norske veier i oktober.

Lexus NX 300h.
Lexus NX 300h. (Foto: Lexus)
 

Imagebyggeren RC F kommer også på denne siden av nyåret, men blir neppe en like stor suksess i Norge.

Mercedes-Benz
Stasjonsvognversjonen av C-klasse kommer like etter sommeren. Teknologi og kjørefølelse fra S-klassen skal gjøre det hardt for konkurrentene.

Les test av C-klasse sedan: Ledestjernen dnPlus

Mercedes-Benz C-klasse stv.
Mercedes-Benz C-klasse stv. (Foto: Mercedes-Benz)
 

I den øvre delen av Mercedes' prislister kommer også S-klasse coupé som erstatter CL. Drømmebilen med AMG motor kommer mot slutten av året. Vakkert er det i hvert fall.

Mini
BMWs småbilmerke har oppdatert den "vanlige" Mini, og Paceman og Countryman står for tur med en oppgradering. Den viktigste nyheten er kanskje at den vanlige Mini blir å få med fem dører i løpet av høsten.

Les test av Mini Cooper: Anglogermansk triumf

Mini Cooper 5-dørs.
Mini Cooper 5-dørs. (Foto: Mini)
 

Nissan
Nissan har ikke bare suksess med elbilen Leaf for tiden. Den nye generasjonen Qashqai selger også bra. Nå er også en ny generasjon av storebror X-Trail straks på norske veier.

Les test av Qashqai: Qashqai-evolusjonen

Nærmere jul returnerer Nissan til kompaktklassen med Pulsar.

Nissan Pulsar.
Nissan Pulsar. (Foto: Nissan)
 

Opel
Småbilen Corsa kommer i løpet av høsten. "Den vil sette en ny standard i småbilklassen med sine moderne drivlinjer, redesignet hjuloppheng og et førermiljø som blir klasseledende både når det kommer til opplevd kvalitet og innovative infotainmentsystemer" heter det i en melding fra Opel.

Peugeot
Kompaktbilen 308 kom ifjor høst, og nå kommer den også i stor stasjonsvognversjon.

Les test av Peugeot 308: Noe som skurrer

En ny generasjon av småbiltrillingene Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo er også straks på norske veier.

Porsche
Kompaktsuven Macan kom tidligere i år, mens storebror Cayenne kommer med en lettere oppdatering i løpet av året.

Les test av Macan: Porsche revitaliserer S-en i suv

Renault
En av de bilene jeg har høyest forventninger til i år, er den nye Twingo fra Renault. Om den kommer til Norge, er ikke sikkert, men vi krysser fingrene for at den bakhjulsdrevne og bakmotoriserte småtassen tas inn hit til landet.

Viktigere for salget er nok den nye generasjonen Laguna som også er ventet før nyttår.

Skoda
Den tsjekkiske folkevogna har stor suksess i Norge, og Octavia Scout som er på vei, stagger neppe populariteten her i landet.

Skoda Octavia Scout.
Skoda Octavia Scout. (Foto: Skoda)
 

Smart
Det Mercedes-eide småbilmerket Smart har ligget lavt på det norske markedet lenge, selv elbilen tas ikke inn hit. Nå kommer en ny generasjon ForTwo. Bilen er bygget i samarbeid med Renault, og skal inneha omkring 70 prosent av de samme delene som nye Twingo.

Toyota
I tillegg til foran nevnte Aygo kommer også Yaris med en oppdatering i løpet av høsten.

Volkswagen
Norges mest solgte bil: Golf, kommer i GTE-versjon. Det betyr samme drivlinje som i den ladbare Audi A3. Ikke like avgiftsgunstig som E-Golf, men for dem som trenger rekkevidde, er det et bra valg.

En helt ny generasjon Passat kommer også før vi er inne i 2015.

Les også: Passat blir ladbar

Volvo
Nå blir den neppe å se på veien før året er omme, men vi må likevel nevne Volvos viktigste nybil på mange år: XC90. Nyheten byr på masse ny og innovativ teknologi som kommer til å drysse på de mindre modellene etterhvert.

Volvo XC90.
Volvo XC90. (Foto: Volvo)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.