Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Å kutte i lønningene til de kabinansatte har snart blitt den eneste måten å spare på i luften. Resten er kuttet ned til benet. Michael Probst/Scanpix
Å kutte i lønningene til de kabinansatte har snart blitt den eneste måten å spare på i luften. Resten er kuttet ned til benet. Michael Probst/Scanpix les mer

Så mye tjener de kabinansatte

Flyselskapene kutter til benet i jaget etter å tilby kundene stadig billigere billetter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Konkurransen i luften blir stadig hardere, og den skandinaviske modellen er under press.

For når «alle» flyselskapene flyr med drivstoffeffektive fly, og har kuttet der det går an å kutte - er det bare én måte igjen å redusere kostnadene ytterligere mener eksperter: å kutte i lønningene.

Torsdag ble det kjent at Norwegian og Bjørn Kjos nå ytterligere grep for å bedre sin konkurranseevne, når Kjos nå flagger ut et av sine Dreamliner-fly til Irland. Målet er å styre unna det norske forbudet mot å benytte lavtlønnet asiatisk kabinpersonale ved å registrere flyene i Irland.

Les også: Norwegian vil flagge ut til Irland

Og sammenligner man lønningene til kabinpersonalet i ulike land, kan man lett se at det er penger å spare*

  • Kabinansatte i Ryanair ansatt i Irland tjener 150.000 kroner per år/12.500 kroner per måned
  • Spanske kabinansatte som er ansatt i Spania og flyr for Norwegian har ifølge Finansavisen en minstelønn på 92.000 kroner per år/7.700 kroner måneden
  • Norske kabinansatte har en grunnlønn på rundt 275.000 kroner per år/23000 kroner måneden
  • Kinesiske kabinansatte ansatt i SAS tjener mindre enn norsk grunnlønn
  • Japanske kabinansatte ansatt i SAS tjener mer enn norsk grunnlønn

I tillegg kommer de asiatiske kabinansatte i Thailand for Norwegian. Norwegian har tidligere sagt at disse skal ha en minimumslønn på 15.000 kroner måneden.

- Det er god grunn til å tro at Norwegian vil betale enda mindre for thailandske ansatte enn Ryanair betaler for sine europeiske ansatte, sier Vegard Einan, nestleder i Parat til DN.no.

Det er det man har igjen
Lønnskostnader utgjør drøyt 20 prosent av flyselskapenes kostnader. Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at konkurransesituasjonen er ekstrem.

- Lønnskostnader er en sentral utgift, og det er der man forsøker å spare. Det er det man har igjen, sier han.

Han peker på at det er ønsket om stadig billigere billetter som driver utviklingen:

- Men man kan ikke fly gratis, det koster å ha et fly i luften, det koster å ha teknisk vedlikehold, og det koster å ha et seriøst og godt ettersyn. Dette er en spiral som bare går.

Les også: Spanske Norwegian-ansatte flyr på spanske kontrakter - også på norske ruter

*I tillegg kommer diettpenger og andre tillegg

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger