Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
BLADET FRA MUNNEN. Tesla-gründer og toppsjef Elon Musk avslørte bilprodusentens siste nyhet under en presentasjon i Hawthorne, California torsdag kveld. FOTO: Kevork Djansezian/Getty Images/AFP
BLADET FRA MUNNEN. Tesla-gründer og toppsjef Elon Musk avslørte bilprodusentens siste nyhet under en presentasjon i Hawthorne, California torsdag kveld. FOTO: Kevork Djansezian/Getty Images/AFP les mer

Tesla

Dette gjemmer seg bak Teslas «D»

Tesla-gründer og toppsjef Elon Musk avslørte torsdag kveld hva bokstaven står for.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I en kryptisk melding via sosiale medier i forrige uke varslet Tesla-sjefen ny «D». På en presentasjon i Hawthorne, California torsdag kveld tok Musk bladet fra munnen.

-Vi har gjort det mulig å forbedre alt med bilen. Akselerasjonen er raskere. Toppfarten er litt høyere. For første gang noensinne, har rekkevidden og effektiviteten faktisk blitt bedre. Bokstavlig talt alt med bilen er blitt bedre med Dual Motor. Det finnes ikke noe teknisk ulempe her, sa Elon Musk da han i natt viste frem sin nye versjon av elbilen Model S.

Bokstaven "D"står altså for «dual motor» - eller dobbeltmotor - som sitter i elbilprodusentens nye Model S med endebokstav D. Sedanen blir dermed den første Tesla-modellen med firehjulsdrift. Ryktene om at Model S skulle få firehjulsdrift startet allerede for ett år siden, men det ble da avvist ettersom det ville kunne påvirke salget av den kommende suven Model X, som er beregnet å komme til neste sommer.

Bilen har også autopilot ved hjelp av kameraer og radar samt sensorer som sjekker omgivelsene til bilen. Systemet skal oppgraderes etterhvert via programvaren slik at bilen kan få en viss grad av selvkjøring.

Dual motor kan velges med alle batteripakkene, men den vasseste versjonen blir P85D. Denne versjonen får en samlet effekt på 691 (!) hestekrefter. En elmotor foran leverer 221 hestekrefter, mens bak sitter en elmotor på 470 hestekrefter. Ikke bare blir dette firehjulsdrift, men det gir seg selvsagt utslag i en vanvittig akselerasjon fra null til 97 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten er satt til 250 km/t.

For å sette det i perspektiv: det er ett fattig tidel tregere enn den raskeste Porsche 911 Turbo S med 583 hestekrefter og en prislapp på over 2,5 millioner kroner bruker til 100 km/t. I Teslaen kan du ta med deg seks passasjerer, samt masse bagasje - utslippsfritt.

-Denne bilen er helt gal. Det er som å ta av fra et hangarskip, den er helt bananas. Det er som å ha sin egen private berg- og dalbane, sier Musk.

De 5500 nordmennene som allerede kjører Tesla Model S, kan sikkert skrive under på at det den "ordinære" modellen også er relativt kvikk.

Les vår test av Model S: Elektrosjokket

Oppgitt rekkevidde på denne modellen er 275 miles, det er 10 miles mer enn oppgitt for Model S P85. Det tilsvarer 442 kilometer, men dette er for den amerikanske versjonen, og den europiske har alltid fått omkring 10 prosent lengre rekkevidde. Da snakker vi for nesten 50 mil på en lading.

Dette må da bli fryktelig dyrt, kan man tenke. Regjeringen har ikke gjort noe med elbilfordelene i Norge ved statsbudsjettet, så her til lands blir den fremdeles avgifts- og momsfri.

- Vi kjenner ikke den europeiske prisen, men i USA er prisen for Model S D ca. 10 prosent høyere enn Model S, sier Esben Pedersen, skandinavisk kommunikasjonssjef for Tesla til DN.

Det vil i tilfelle bety en startpris på versting-modellen på 670.000 kroner, mens 60-kWt-versjonen med firehjulsdrift vil koste omlag 510.000 kroner. Bilen kommer på hjemmemarkedet allerede i år.

-Vi regner med levering i Q2 i Europa, opplyser Pedersen.

Her er den nye Tesla D.D-en står for «dual motor» - eller dobbeltmotor. Foto: Lucy Nicholson, AFP/NTB Scanpix
Den nye elbilen vil gå fra 0 til 97 kilometer i timen på 3,2 sekunder, skriver Marketwatch. Foto: Kevork Djansezian, Getty Images, AFP / NTB scanpix
Dashbordet til den nye Tesla D, som kommer for salg i desember. Foto: Lucy Nicholson, AFP / NTB scanpix
Tesla-toppsjef Elon Musk viste frem den nye «D» 9. oktober 2014. Foto: Kevork Djansezian; Getty / NTB scanpix

Tesla motors

  • Grunnlagt i California i 2003.
  • Teslas mektige mann er Elon Musk.
  • Teslas første produksjonsmodell kom i 2008 og het Roadster.
  • I 2012 kom luksussedanen Model S. Bilen har plass til syv, sportsbilkrefter og en rekkevidde på inntil 50 mil.
  • Salget i Norge startet i august 2013. Siden da er nesten 5500 biler registrert, til tross for en pris fra i underkant av en halv million kroner
  • Suv-en Model X kommer på markedet i starten av neste år.
  • I 2016 eller 2017 kommer en mindre og mer folkelig modell. Tesla sier det er en bil på størrelse med en Volkswagen Golf, med samme rekkevidde som Model S, men til halve prisen.
Vis mer
 

Les også:
Hans «ukelønn» er Erna Solbergs månedslønn
Asia i dag: Fryktens fredag 
- Tall som lett kan latterliggjøres i norsk offentlighet

Næringsliv Tesla
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.