Flere analytikere mener Marine Harvest og Deep Sea Supply sitt nye jv DESS Aquaculture Shipping kan få ned kostnadene til bruk av brønnbåter.

Femtiøring på kiloen

DNB Markets mener det nye rederiet vil kunne gi både lavere rater og bedre bruk av flåten til Marine Harvest, og anslår besparelser på 40-50 øre per kilo.

Samlede kostnader for brønnbåter er i dag rundt 100 millioner euro i året, tilsvarende 2,2 kroner kiloet.

DNB Markets har kjøpsanbefaling på Marine Harvest-aksjen med et kursmål på 150 kroner. Aksjen handles i skrivende stund for 139 kroner.

- Øker kompleksitet

Analytiker Vidar Strat i ABG Sundal Collier er også positiv til nyhetene, «selv om dette grepet til en viss grad øker kompleksiteten i selskapet».

Meglerhuset anslår at de første signalene om kostnadsbedringer som følge av initiativet kan komme i 2018, gitt at første nybygg bestilles i juni og er ferdigstilt om to år.

- Positivt for alle

Intrafish viser til en oppdatering fra analytiker Tore Tønseth i Sparebank 1 Markets. Han påpeker at det nye selskapet ikke bare vil levere tjenester til Marine Harvest, men til hele markedet.

«Det kan potensielt skape noe press på ratene knyttet til brønnbåt og service, noe som er positivt for alle lakseoppdrettere, men naturligvis negativt for eksisterende aktører som Sølvtrans, Rostein og NTS», skriver Tønseth.

Ifølge ham er normale investeringer for en moderne brønnbåt på 3.000 kubikk rundt 330 millioner kroner.

Milliardinvestering

Dersom det nye selskapet bestiller fire båter, vil investeringene dermed bli på rundt 1,3 milliarder kroner. Det er foreløpig varslet bygging av én båt, med opsjon på tre til.

Marine Harvest lanserte også planer om å redusere fôrkostnadene i Storbritannia.

DNB Markets skriver at «et eget fôranlegg i UK vil kunne redusere kostnadene for disse virksomhetene, og vil samtidig innebære at selskapet blir 100 prosent selvforsynt med fôr i den europeiske virksomheten».

Markedet later til å ta nyhetene fra selskapets kapitalmarkedsdag med stoisk ro.

Marine Harvest går mot strømmen på Oslo Børs og er ned 1,2 prosent til 138,30 kroner, mens hovedindeksen stiger 0,3 prosent.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no: Uber får gigantinvestering fra Saudi-Arabia

Asia i dag: «Abenomics» på dødsleiet?  

Fete lønninger i nytt statlig veiselskap  

Den nye trendsporten: Fra fotballjente til stjerneskudd i fjelløping på to år  (DN+)

Se DNtv:

Han er Statoils Petter Smart
Hjemme i garasjen i Sola snekrer fagleder Kjell Einar Ellingsen sammen revolusjonerende undervannsutstyr ved hjelp av ølkasser, kryssfinér, kobberrør, barneleker og duppedingser fra Biltema.
00:50
Publisert:

Norsk kvinne er den internasjonale hjelpearbeideren som har vært lengst i Syria
WHO-topp Elizabeth Hoff sover alltid dårlig etter å ha møtt de syriske barna på brannskadeavdelingen i Damaskus. NB: Sterke bilder.
01:30
Publisert:
 

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Dette må du vite om «Brexit», milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.