Industrikonglomeratet Orkla ASA leverer et andre kvartal temmelig tråd med det analytikerne spådde på forhånd.

Mens inntektene ligger noe høyere er driftsresultat før goodwillavskrivninger (EBITA) nær på linje med snittet blant 15 analytikere TDN Finans i forkant har innhentet estimater fra (se tabell).

- God drift er kjernen i Orklas verdiskapning, og det er derfor gledelig at driftsresultatet viser fremgang for 8. kvartal på rad. For Sapa er det positiv utvikling i Nord-Amerika, både markedsmessig og operasjonelt, mens utviklingen i Europa fortsatt er svak. Situasjonen med økte råvarepriser påvirker resultatet for Orkla Brands negativt i kvartalet, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen.

Restrukturering i Sapa
Sapa gjennomfører nå ytterligere restrukturering og optimalisering av sitt europeiske produksjonsapparat. I første omgang berører det virksomheten i Danmark, Benelux og Portugal. Restruktureringen innebærer forslag om stengning av hele og deler av anlegg, samt flytting av produksjonsutstyr. Restruktureringen berører 450 personer, og ventes gi en årlig resultateffekt på 150–175 millioner kroner med full effekt i løpet av 2012. Selskapet har i denne forbindelse gjort en restruktureringsavsetning på 406 millioner kroner i andre kvartal.

- Restruktureringen er et viktig tiltak for å styrke Sapas langsiktige konkurranseevne og nå de operasjonelle målene for virksomheten, sier Wiggen.

Sapa forventer fortsatt vekst i de fleste markedssegmenter, med unntak av bygg- og anleggsbransjen der det fortsatt er svak aktivitet både i Europa og Nord-Amerika, ifølge kvartalsrapporten.

- Det er forventet fortsatt volumvekst for Sapa Profiles, men med noe lavere veksttakt enn tidligere, heter det.

Økte råvarepriser trekker ned
Orkla Brands hadde et noe lavere resultat i 2. kvartal i år enn i fjor. Særlig Stabburet og Procordia leverer gode resultater, mens Orkla Brands Russia og Bakers hadde svake resultater. Den nordiske merkevarevirksomheten har et naturlig etterslep i prisøkninger for å kompensere for økte råvarepriser, og det er gjennomført prisøkninger som vil få effekt i andre halvår. Prosessen med å selge bakerivirksomheten Bakers pågår fortsatt.

- Orkla Brands forventer relativ stabil utvikling i det nordiske dagligvaremarkedet i 2011, heter det i selskapets kvartalsrapport.

Det opplyses også at restruktureringen i Russland, gjennom etableringen av Orkla Brands Russia, er ventet å redusere kostnadsbasen og gi positive resultateffekter i 2. halvår av 2011. Samtidig legger ikke konsernet skjul på at konkurransesituasjonen for Ingredients er krevende i flere markeder i sentral- og øst-Europa.

Råvareprisene stabiliserer seg
Mens Internasjonale råvarepriser økte kraftig gjennom 2010 og første kvartal i år, var prisene i 2. kvartal var mer stabile, ifølge Orkla. Konsernet varsler imidlertid flere prisøkninger utover året.

- Flere selskaper har gjennomført prisøkninger fra 1. juli og ytterligere prisøkninger er planlagt, heter det.

Konsernsjef Bjørn Wiggen opplyser til DN.no at selskapet skal være i balanse i forhold til råvareprisøkningene. Selskapet var ikke helt der i andre kvartal, men Wiggen bekrefter at Orkla per 1. juli er "på nivå".

- For øyelikket har vi kompensert for de råvareprisøkningen som har vært, sier Wiggen til DN.no.

Venter positivt for brands i tredje kvartal
Orklas merkevarevirksomhet trakk ned konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITA) med 31 millioner kroner i andre kvartal i forhold til samme periode i fjor. Konsernsjefen bekrefter at virksomhetsområdet vil levere bedre enn fjoråret i tredje kvartal.

- Vi forventer at vi nå skal begynne å levere bedre enn fjoråret, sier Wiggen til DN.no.

Orkla Brands leverte et driftsresultat før avskrivninger på 776 millioner kroner i tredje kvartal 2010.

Venter noe svakere kjemi
Borregaards kjemivirksomhet opplever svært gode markedsforhold på flere av sine produkter, og leverer gode resultater. Den høye norske kronekursen svekker imidlertid resultatet noe, og det er forventet en noe svakere markedsutvikling mot slutten av året.

Investeringsporteføljen i pluss
Orklas investeringsportefølje hadde per første halvår en avkastning på 2,4 prosent.

Til sammenligning var Morgan Stanley Nordic Index ned 3,5 prosent og Oslo Børs Benchmark Index ned 4,2 prosent i perioden. Etter netto salg av aksjer på 2.051 millioner kroner, hadde investeringsporteføljen en markedsverdi på 9.460 milioner kroner ved utgangen av første halvår.

Les også:
Barberer forventningene til Orkla
Hagen tyngre inn i Orkla