Orkla-aksjen faller noe tilbake torsdag etter å ha steget markert onsdag på nyheten om at selskapet selger sin andel i boligselskapet Fornebu Utvikling, som gir Orkla rundt 214 millioner nye kroner i kassen.

Rendyrking
Salget er det seneste i rekken av varslede transaksjoner, og etterfølger konsernets vellykkede salg av storposten i panteautomatleverandør Tomra like før jul, der selskapet var største aksjonær. Det salget ventes gi en gevinst på 350 millioner kroner i fjerde kvartal.

Industrikonglomeratet Orkla offentliggjorde i september i fjor at det meste var til salgs. Selskapet ville bli et rendyrket mat- og merkvareselskap. Virksomhet innen vannkraft, aluminium, kjemikalier og eierposter i solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC), våpenprodusenten Kongsberg og medieselskapet Schibsted med flere skulle selges til best mulig pris.

Les også: Orkla vil bli et rent merkevareselskap

Tøft marked
Timingen kunne neppe vært dårligere, med en eskalerende europeisk gjeldskrise og økt frykt for avtakende vekst i verdensøkonomien som bakteppe. Ledelsen i Orkla har heller ikke lagt skjul på at salgene ville bli utfordrende. Men, på tross av at det er langt mellom kjøperne, viser salget av Fornebu Utvikling, Tomra, og for å ikke å glemme salget av bakerivirksomheten Bakers til Norgesgruppen, at konsernet evner å fullføre salg.

Samtidig illustrerer fraværet av større transaksjoner, som et salg av eierposten i REC eller av Borregaard, at det vil ta tid før målet om et rendyrket merkevareselskap er nådd.

- De er flinke til å selge, de stresser ikke med ting. Det har ikke vært et lett marked, og de som har råd til å sitte i ro, sitter, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til DN.no.

 

Et bra veddemål
Analytikeren er positiv til Orkla-aksjen, og peker på at de ventede transaksjonene innebærer forventning om høyere verdier for aksjen, enn om selskapet ble drevet videre i eksisterende form.

- Vårt enkle case er at Orkla er litt for alle. Er man positive til markedet, så er Orkla et bra veddemål grunnet at nedsalget av eiendeler sannsynligvis vil gi bra oppside. Er man derimot negative til markedet, så er Orkla solid på grunn av en stor andel av inntekter fra Orkla Brands, som med stor sannsynlighet vil fortsette å levere solide resultater til tross for svake markeder, sier Sivertsen.

I tillegg har man seks prosent utbyttegrad (yield) i bunn, påpeker han.

- Det er etter vårt syn attraktivt, sier analytikeren.

Sivertsen venter at kjemivirksomheten Borregaard vil være det første som går, etterfulgt av et salg av aksjeporteføljen.

Arctic har en kjøpsanbefaling på Orkla med et kursmål på 57 kroner, og analytikeren forventer at selskapet vil betale et utbytte på 3 kroner per aksje for 2011.

Vil ta tid
Sjefanalytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets mener det vil kunne ta Orkla to til tre år å bli et rendyrket merkevareselskap.

Han tror også dette vil tynge aksjen over samme periode, da den såkalte konglomeratrabatten, vil gjøre seg gjeldende frem til rendyrkingen er komplett. Men, hevder han, aksjen vil gi en glimrende eksponering mot aksjemarkedet dersom man tror på at aksjemarkedene vil styrke seg over samme periode samtidig som at aksjen - med hvert salg - gradvis vil styrke seg.  

- Jeg tror at man må forberede seg på at dette vil ta to-tre år. Orkla blir ikke kvitt konglomeratrabatten i år, sier Schultz til DN.no.

Venter investeringsportføljen å gå
Sjefanalytikeren er optimistisk til at det kommer en avkl#229 rundt Orkla investeringsportefølje i løpet av året.

Onsdag skrev Dagens Næringsliv at et aktuelt scenario kan være at de ansatte kjøper virksomheten, som forvalter investeringer til en verdi av rundt fem milliarder kroner. Schultz ønsker ikke ta stilling til hvorvidt dette kan være et reelt alternativ, men understreker at jo lenger tid det går før en avkl#229 foreligger, desto større sjanse er det for at verdier forvitrer. Andre alternativer kan være en separat børsnotering av virksomheten eller salg til eksempelvis et eksisterende forvaltningsselskap, men dette er uvisst.

Det som er uomtvistelig er at aktiviteten innen markedet for fusjoner og oppkjøp har skrumpet inn det siste året. Det er derfor neppe feil å anta at hvert meglerhus i byen prøver å finne kjøpere til Orkla.

Krevende å finne Borregaard-kjøper
Ifølge MergerMarket har den sveitsiske banken UBS fått mandatet til å selge kjemivirksomheten Borregaard. Problemet er at det ikke er kjøpere. For øyeblikket. Schultz tror at et salg vil la seg gjennomføre på mellomlang sikt, men presiserer at det er krevende å finne en kjøper som er villig og i stand til å overta selskapet i sin helhet.

Analytikeren venter at aluminumsvirksomheten Sapa vil være blant de senere salgene. Her har også Orkla sagt at markedsforholdene for tiden er ugunstige, og Schultz tror at konsernet vil la salget bero inntil både markedsforholdene og børsklimaet bedrer seg. Samtidig har konsernet gjennomført kostnadskutt og rasjonaliseringer som er viktige å la få effekt, ifølge ham.

Jotun kan bli vanskelig
Kanskje den vanskeligste eiendelen å bli kvitt , vil være posten i malingsprodusenten Jotun, mener Schultz. Spørsmålet er hvem som villig til å sitte som minoritetsaksjonær i et selskapet med låst eierstruktur.

Orkla prøvde i fjor å løse spørsmålet ved uventet å by på hele selskapet. Dette fikk hovedaksjonæren, familien Gleditsch, til å steile. Det kan imidlertid tenkes at familien selv ønsker å kjøpe opp øvrige aksjer i Jotun, for eksempel i samarbeid med en annen industriell aktør, men dette er også høyt uvisst, understreker analytikeren.

Schultz tror at Orkla vil vise betydelige forbedringer på underliggende drift innen mat- og merkevarevirksomhetene fremover. Han har en kjøpsanbefaling på aksjen, med et kursmål på 54 kroner.

Det lyktes ikke DN.no å få kontakt med Orkla-ledelsen torsdag.

Orkla-konsernet legger frem resultat for fjerde kvartal og foreløpig årsresultat for 2011 torsdag 9. februar kl. 07.00.

Orkla-aksjen ORK er torsdag ned 0,87 prosent, omsatt for 45 millioner kroner.

Les også:
Orkla og Hagen ute av Fornebu

- Orkla er i ferd med å bli ødelagt

Orkla vil bli et rent merkevareselskap
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.