Det har åpenbart foregått en del tankevirksomhet blant ledelsen hos den franske bilprodusenten Peugeot. Først kom en ny versjon av 3008, en bil som falt litt mellom alle stoler, men ble omdefinert til SUV fra det noe ullne crossover-begrepet.

Les om 3008: Dette er en suv!

Nå kommer en ny versjon av 5008. Den ganske så praktiske flerbruksbilen med muligheter for syv seter kom i 2009, og i andre generasjon har også den blitt redesignet til SUV.

Navnet er det samme, men ifølge Peugeot er alt annet nytt. Bilen bygges på samme plattform som 308 og 3008, men har 16,5 centimeter lengre akselavstand enn sistnevnte.

Det er selvsagt av kommersielle grunner. Mens flerbruksbiler stort sett kun selges i Europa, er SUV-trenden global. I Europa er det kun småbiler og kompaktbiler som er mer populært enn SUV.

Produsenten hevder at Peugeot 5008 skal være klasseledende blant de store C-segment-SUV-ene. Bilen kommer fremdeles med syv seter, så det skal fremdeles være mulig å bruke den som stor familiebil.

 

Nye 5008 er større enn forgjengeren i alle retninger, og med en akselavstand på 2,84 meter skal passasjerene ha enda bedre plass enn tidligere. Passasjerene i baksetet har seks centimeter bedre benplass, og bredden er samtidig økt med 11 centimeter. De tre baksetene er like brede og kan justeres i lengderetningen. Tredje seterad er ekstrautstyr og består av to seter som kan legges flatt ned i gulvet, disse kan tas ut av bilen, og gir 39 liter ekstra bagasjeplass per sete.

Bagasjerommet som femseter måler 780 liter, og om man legger ned passasjersetet foran, får man en lastelengde på 3,2 meter. 

Bilen kommer selvsagt med Peugeots i-Cockpit-løsning, et kompakt ratt, en 8-tommers berøringsskjerm og et 12,3-tommers instrumentpanel, slik vi kjenner det fra blant andre kompaktbilen 308.

Førerassistentsystemer som automatisk nødbremseassistent og avstandsvarsling er tilgjengelig i en egen sikkerhetspakke, i tillegg kan bilen leveres med systemer som aktiv filholderassistent, lysassistent, fartsgrensegjenkjenning, adaptiv cruise control med stoppfunksjon, aktiv blindsoneovervåkning og 360-graders Visio Park-løsning.

Bilen kommer ikke med firehjulsdrift, men støttesystemer som Advanced Grip Control, inkludert Hill Assist Descent Control, skal gjøre ferden i ulendt terreng noe bedre.

5008 kommer med to bensinmotorer på 1,2 og 1,6 liter, og henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. På dieselsiden er det fire alternativer: En 1,6-liter leveres med 100 eller 120 hestekrefter, samt en toliters dieselmotor som yter 150 eller 180 hester.

Bilen vil bli vist frem for publikum på bilutstillingen i Paris i oktober, og den vil komme på det norske markedet i mars 2017.

Les om en av konkurrentene: Her er Skodas første store SUV  

Les også DNs test av Porsche Panamera: Andungen som ble en svane dnPlus

Se DNtv:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.