Graz, Østerrike: Cayenne er Porsches bestselger. I Norge går de fleste av dem på dieselolje, i prinsippet et drivstoff ikke verdig en Porsche. Men når Porsche nå først har rotet seg inn i suv-segmentet, er det sannelig på tide at de plasserer en giga-diesel under panseret også.

Suv og diesel går hånd i hånd, Porsche og diesel skurrer. Inntil de nå har plassert det som vi tidligere har ment er verdens beste dieselmotor i den store suven.

Supersterk
V8-eren på 4,2 liter er hentet fra konsernfetter Volkswagen Touareg, men den er ytterligere Porscheifisert og yter i Cayenne hele 382 hestekrefter. Det er én fattig hestekraft mer enn i BMWs superdieselmotor, som blant annet sitter i X5, men også i den mindre 5-serien.

Les test av BMW M550d her: Skrap av de siste tre tegnene på denne bilen

"Originalen" i Touareg yter ikke "mer enn" 340 hestekrefter. Det viktigste med en slik bil er selvfølgelig dreiemomentet, som også har vokst fra folkevognas 800 Nm til hele 850 Newtonmeter.

Les også test av Touareg: Diesel vs. hybrid: 1-0

2,2 tonn superdieselsuv beveger seg dermed sprinterraskt fra null til100 km/t, 5,7 sekunder er alt som behøves før alle norske fartsgrenser er brutt. Imponerende i seg selv, men det som virkelig tar kaka er de enorme kreftene som du vet ligger der, og kjenner så fort tyngden på foten blir litt større. Det er nesten skremmende. For fysikkens lover oppheves ikke selv om det er en Porsche du sitter i. Ikke for det, jeg synes ingeniørene har gjort en god jobb for å oppheve disse lovene.

 

Fjellstøtt
At noe så stort og tungt samtidig kan bevege seg så dynamisk og lett, er nesten ikke til å forstå. Der andre suver krenger og gynger, ligger Cayenne fjellstøtt på veien, med en så direkte og konkret styring som det er vanskelig å skjønne tilhører den høye bilen.

Samtidig har noen av dieselmotorens gamle ulemper definitivt forsvunnet. Glem for eksempel dieselknatring. Den tiden er forbi. Inni Cayennen er det grom V8-lyd som gjelder, det eneste som røper at dette er en dieselbil, er at turtelleren stopper litt tidligere enn på en tilsvarende bensinmodell. Utenpå er det kun foran dørene man kan lese at dette er en dieselbil.

Sprek og gjerrig
For de med både sparsommelige og sportslige gener, er denne dieselversjonen et svært godt valg. Med et oppgitt forbruk på 0,83 liter på mila, noe som i praksis sikkert blir 1,3 liter på mila, sparer du sikkert det halve av hva en bensinmodell som kjøres på samme måte vil forbruke. Porsche skryter av å være den første diesel-V8-eren med start/stopp-teknologi. Blant annet det gjør at man sparer 0,08 liter på mila mer enn den svakere Touaregen.

En Cayenne er på langt nær så diskret som en Touareg, som til forveksling ser ut som en litt oppblåst utgave av folkesuven Tiguan. Men på den annen side er det vel litt gjevt å vise frem hva man bruker nesten halvannen million på, og da er det lite som slår Porsche-logoen på panseret. Samt at en oppblåst 911er selvfølgelig mer spektakulært enn en tilsvarende folkevogn.

Det er solgt mer enn dobbelt så mange Cayenne enn Touareger her i landet i år. Og selv om det er mer sannsynlig at det står en Cayenne enn en Touareg i oppkjørselen til nabohytten på Geilo eller Hafjell, er det mye som tyder på at de 204 nye Cayenne-eierne hittil i år ikke har tatt feil. Og det blir ikke mer feil å ha bilen med denne nye perlen av en motor heller.

 



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.