– Vi har en bonussats som øker etter hvert som du handler varer. Du starter på ti prosent bonus og så kan det øke opp til 30 prosent bonus, sier markedssjef Jon Harald Rønning i Anton Sport.

Konsekvens av netthandel

Flere butikker og kjeder har i dag ulike kundeklubber som gir deg både bonuser og rabatter.

– Jeg tror ikke det er mange som ikke har en kundeklubb i dag, sier leder i analyse og bransjeutvikling Johanne Kjuus i Virke.

Ifølge henne har det vært en voldsom vekst av kundeklubber siden 2010.

– Det er netthandelen som er driveren til at man gjør dette her, sier Kjuus.

Hun peker på at butikkene må finne nye måter å knytte til kundene på. Kundene blir stadig mindre lojale ettersom det er så mange tilbud overalt.

Forbrukerøkonom: - Det er viktig å ikke være for lojal mot butikken

Flere tusen kroner i bonus

Siden Anton Sport lanserte sin bonusordning i august i fjor har medlemsmassen mer enn doblet seg og klubben har passert 62.000 medlemmer.

Prosentandeler av summene du handler for blir omgjort til en bonus som du kan bruke til å betale for nye varer.

– Dersom du for eksempel handler en sykkel til over 30.000 får du 30 prosent bonus, som du kan bruke på neste kjøp, sier Rønning.

Da får du altså 9.000 kroner til gode hos butikken.

Lojalitet

Rønning legger ikke skjul på at målet med bonusordningen Anton Club er at kundene skal bli mer lojale.

– Vi ser at de kundene som handler hos oss og som er medlem av Anton Club både handler for mer og oftere enn de kundene som ikke er medlem, sier han.

Han peker på at de høye bonussatsene gjør at det ofte er en betydelig sum kundene har til gode hos dem.

– Kundene har alt fra 20 kroner til 13.000 kroner utestående hos oss. Vi ser at jo mer bonus kundene har, desto større er bevisstheten rundt å bruke den, sier Rønning.

«Pruting»

Kjuus i Virke peker på at konkurransen om kundene øker. At omtrent alle produkter er tilgjengelige på internett - og at det er så mange tilbud overalt - gjør at kampen om kundene blir større.

Rønning kjenner seg igjen i dette, og forklarer at kunder ofte peker på at de har sett produkter billigere andre steder.

– Det er flere og flere som bruker andre nettbutikker til å skaffe seg oversikt over priser på et produkt de har sett seg ut. Om de har sett det på en internasjonal nettside eller hos en av våre norske konkurrenter er det ofte de nevner at de for eksempel har sett at en jakke koster 500 kroner mindre hos butikk X, og lurer på om vi kan matche det, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Gunhild Stordalen: «Hvis jeg ikke dør, hvordan kommer livet mitt til å bli?»

Vimpelcom-partner dømt til seks års fengsel

Nå blir disse billigere