Torsdag skrev Finansavisen at prisene på små elbiler fra blant annet Mitsubishi, Citroën og Peugeot dumpes i Norge, og at biler som kostet 240.000 kroner da de ble lansert, nå selges til 140.000 kroner.

I Norge utgjorde elbilsalget 14,5 prosent i første kvartal, mot rundt en prosent i resten av verden.

Toyota-forhandler Henrik Baumann mener Norges elbilpolitikk er feilslått og at elbiler som ikke lar seg selge andre steder i Europa blir sendt til Norge.

- Oppslaget underbygger at Norge blir brukt som søppelplass for elbiler. Norge er det eneste landet det er mulig å selge elbiler ettersom Norge er det eneste landet som har så store incentiver, skriver Finansavisen.

- Urettferdig

Han mener de godene elbilkjøperne i Norge får er urettferdige, og at elbiler ikke er et godt nok alternativ for massene av bilkjøpere på grunn av blant annet rekkevidde og størrelse.

Disse kjøper i stedet andre fornuftige lavutslippsbiler, og derfor mener Baumann at det er urettferdig at de skal betale for elbilkjøperne.

Baumann har som Toyota-forhandler egeninteresse i temaet, da Toyota ikke har elbilmodeller, men i stedet satser tungt på hybridteknologien.

Les også: Forstår at folk synes det er urettferdig

Lønnsadelen kjører elbil

Bilselger avslører det beste prute-tipset

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.