Dyre designervesker og -accessoirer er big business. Foreløpig har Norge bare en håndfull luksusvarebutikker, men i forhold til innbyggertall og kjøpekraft burde det ha vært mange flere, ifølge motedirektør Mari Hektoen i Søylen Eiendom.

- Andre byer i Europa på samme størrelse har rundt 20 luksusbutikker - og så mange kan det også være i Oslo om få år, sier hun til DN.no.

Søylen Eiendom eier blant annet Norges største high-end motehus, Eger Karl Johan, og eiendomsselskapet jobber i disse dager med å få inn en utenlandsk investor for å investere ytteligere i luksusmarkedet. Søylen har den siste tiden investert over 350 millioner i nye eiendomskjøp og ombygginger for å utvide handelsområdet i området.

Mari Hektoen tror luksusvaremerkene for alvor har fått øynene opp for Norge. Og tallene fra de få luksusmerkene som allerede er til stede her, taler sitt tydelige språk:

Helt ferske tall som DN.no har hentet ut fra Brønnøysundregistrene viser at Louis Vuitton Norge omsatte for 65,7 millioner kroner i 2012 på sin 200 kvadratmeter store butikk i Akersgata. Det utgjør formidable 328.500 kroner per kvadratmeter. Året før omsatte selskapet for 56,3 millioner og 2010-omsetningen havnet på 48,7 millioner. Louis Vuitton snudde milliontap til overskudd for første gang i 2010.

 

Designer-vesker = god business
Louis Vuitton fikk et årsoverskudd på 8,2 millioner kroner på driften i Norge ifjor, hvorav 8 millioner foreslås å gå til utbytte til eneaksjonæren Louis Vuitton Malletier S.A. Til sammenligning ble overskuddet 3,5 millioner året før.

Selskapet er ikke det eneste som gjør det sterkt i luksussegmentet i Oslo. Merker som Hermés og Mulberry omsetter for mellom 200.000 og 300.000 kroner per kvadratmeter, noe som er ekstremt høyt. Mulberry Oslo AS økte omsetningen med 66 prosent fra 2010 til 2011 og doblet resultatet før skatt.

Nå er enda flere luksusbutikker på vei. Torsdag denne uken åpner Gucci egen butikk med gatefasade mot Nedre Slottsgate. Her skal det innflytelsesrike motehuset selge vesker og andre accessorirer på 343 kvadratmeter. Senere i høst åpner Bottega Veneta tvers over gaten for Steen & Strøm.

 

- Jeg er ikke overrasket over at Louis Vuitton gjør det så sterkt, og jeg tror de har enda mer å gå på. De andre luksusvaremerkene er fullstendig klar over at det er et enormt marked for luksus i Norge. Mange nordmenn har råd til luksusvarer hvis de prioriterer det. Vi har en høy andel kvinner med høy fast inntekt - og dette er en kjempestor målgruppe, sier motedirektør Mari Hektoen.

Og mens "luksus" tidligere var et skjellsord i Norge, er holdningene i klar endring.

- Luksus har ikke eksistert så lenge på det norske markedet, men nordmenn reiser mer, shopper mye på nettet og er blitt mer moderne, så vi er veldig optimistiske med tanke på luksusmarkedet i årene fremover, sier Hektoen.

Louis Vuitton Norge AS



Les også: - Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske

<b>Luksusboom i Norge: Nå får Oslo sitt "fashion district"</b>

<b>Denne byen er Norges neste luksus-by</b>

<b>Håper Norwegian flyr pengesterke asiater til Norge</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.