- Hadde det vært kunder hos Sparebanken Øst som hadde klaget over at vi hadde solgt dem slike produkter, kan jeg garantere at vi ville løst det uten at kundene behøvde å gå til bankkklagenemnden og retten, sa Trond Tostrup onsdag. Inntil nylig var han administrerende direktør i Sparebanken Øst, en jobb han hadde hatt i 23 år.

Tostrup vitnet i ankesaken mellom DnB Nor og småspareren Røeggen. Røeggen har så langt vunnet frem både i bankklagenemnden og i Oslo tingrett i sin sak mot banken som fikk han til å låne en halv million kroner for å plassere dem i såkalte garanterte spareprodukter.

- Selv jeg sliter med å forstå produktet
Bankmannen hevdet DnB Nor burde vært opptatt av hva kundene fikk i sine lommer, ikke bare bare hva banken fikk i egne lommer.

- Det er god rådgivingsskikk, sa han og minnet om at reglene som fremkommer av autorisasjonsordningen for finansrådgivere ikke er noe nytt.

- Det er gyldne regler og prinsipper som nå er formulert.

Han innrømmer at hans bank i en kort periode 2002 også tilbød såkalte garanterte spareprodukter, men at dette ble avviklet kort tid etter.

- Produktet var ikke velegnet for kunder av Sparebanken Øst og vi hadde heller ikke kompetansen til å formidle dette produktet, sa Tostrup som medgir at DnB Nor kan ha hatt bedre kompentanse til å selge slike avanserte produkter til sine kunder.

- Men jeg merker meg at selv jeg, som har kurset meg til autorisert finansiell rådgiver i høy alder, sliter med å følge med på hva som ble forklart her i retten i dag, bemerket han.

- Dette er meget kompliserte produkter som man burde ha fraholdt seg å selge, konkluderte han.

Før Tostrups vitnemål hadde en rekke sakkyndige vitner innkalt av DnB Nor forsøkt å forklare sine egne beregninger om hvor godt eller dårlig produkt DnB Nor hadde solgt til Røeggen.

Ekspertene strides
Flere imøtegikk en rapport skrevet av professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole (NHH). Professoren skal vitne fredag morgen, men allerede i dag fikk retten en forsmak på at selv ekspertene har vanskelig for å enes om hvor stor sannsynlighet det var - rent historisk sett - for at Røeggen skulle tjene på sin investering. I tillegg strides ekspertene om hvor mye Røeggens månedlige innebetalte terminbeløp ville ha vokst til om han ikke hadde hørt på DnB Nors salgsapparat.

DnB Nors egne eksperter mener at aksjeindeksene Røeggen måtte ha steget 54 prosent fra 2000 til 2006 for at han ikke skulle tape på sp#229en. Mens Røeggen og Forbrukerrådets eksperter mener det måtte stige 64 prosent i løpet av de seks årene.

Røeggens garanterte spareprodukt, eller investering - som DnB Nor nå ynder å kaller det - var nemlig lagt opp slik at han lånte 500.000 kroner av banken for å investere disse pengene. Han betalte rundt 3.500 kroner i renter på dette hver måned. Om han istedet hadde satt de 3.500 kronene inn på en høyrentekonto hver måned ville de drøyt 270.000 kronene han betalte i gebyrer og renter ha vokst til 321.367 kroner i løpet av seksårsperioden, fortalte PwC-konsulent Jan-Magnus Moberg som vitnet for storbanken.

Les også: - Da ville ingen kjøpt det

- Jeg spurte aldri banken om lån

- DnB Nor har solgt gråstein fra en gullsmedbutikk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.