Det må i tilfelle kundene ta regningen for, sier informasjonsdirektør Christian Haraldsen i Gjensidige idet han hører om forslaget fra Finanstilsynet.

Forsikringsselskapene har til nå sluppet unna de strenge kravene til dokumentasjon av rådgivningen de gir til sine kunder.

Men i takt med at det ventes økt aktivitet i markedet for pensjonssp#229 og større bruk av produkter med investeringsvalg, vil Finanstilsynet sikre seg at rådgivningen dokumenteres grundig.

Flere brudd på telefonen
Derfor må nær 100 banker og 12 forsikringsselskaper som i dag ikke har lydopptak av telefonsamtalene med kundene, investere i utstyr og opplæring, hvis tilsynets ferske forslag blir tatt til følge.

I tillegg til lydopptak innebærer forslaget også at bankene og forsikringsselskapene i enda større grad enn i dag må dokumentere at kunden virkelig har forstått hva investeringene innebærer.

De største bankene har allerede innført opptaksplikt ved telefonsamtaler, men tilsynet vil nå at også samtaler som gjelder andre produkter enn rene finansielle investeringer, tas opp.

Alternative spareprodukter omfatter først og fremst innskuddsbaserte produkter og livsforsikring med investeringsvalg.

– Hvorfor strammer dere inn?

– Bedre dokumentasjon av rådgivning og salg av alternative spareprodukter vil bidra til å styrke forbrukervernet. Vi ser at vi har god nytte av opptak som er gjort når vi gjennomfører tilsyn. Lydopptak er godt egnet til å avdekke brudd på god forretningsskikk, sier spesialrådgiver Gry Evensen Skallerud i Finanstilsynet.

Forslagene kommer som følge av et oppdrag tilsynet har fått av Finansdepartementet. Departementet har bedt om utredning av behovet for styrket forbrukervern ved rådgivning og salg av alternative spareprodukter.

Kunden må betale
Informasjonsdirektør Haraldsen sier Gjensidige tar forslagene til etterretning og vil rette seg etter eventuelle nye forslag.

– Det er bare å kjøpe inn utstyr og lære opp de ansatte. Det vil jo bli noe mer administrasjon. Og når kostnadene for en hel bransje økes, så veltes det gjerne over på kundene, sier han.

Skallerud innrømmer at forslaget vil innebære økte kostnader for næringen.

– Når vi likevel velger å foreslå endringer, er det fordi det blir lagt avgjørende vekt på at dette vil styrke forbrukervernet. Det gir oss et bedre bilde av hvordan rådgivingen skjer, sier hun.

Finanstilsynet mener økt bruk av lydopptak vil dempe konfliktnivået mellom selskap og kunde.

– Lydopptak gir mulighet for å etterprøve rådgivning og salg. Dette vil kunne virke konfliktforebyggende og være egnet til å løse privatrettslige konflikter mellom kunde og foretak, sier Skallerud.

Finans Norge ønsker ikke å kommentere forslaget fra Finanstilsynet før det blir sendt ut på høring.

LES MER:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.