Om lag halve Norges befolkning bruker Snapchat. Likevel er ikke mobilappen særlig yndet blant norske annonsører.

Det er i forbindelse med Årets Byrå 2018 at Dagens Næringsliv i samarbeid med det svenske analysebyrået Regi har innhentet opplysninger fra til sammen 1150 kunder fra totalt 54 ulike norske byråer. Den viser at 57 prosent av de spurte kundene forteller at de har annonsert på Instagram, mens bare 20 prosent har brukt Snapchat som kommunikasjonskanal.

– Vi opplever det samme: at færre kunder er interessert i å bruke Snapchat som kanal, sier byråleder Lars Johanson i Synlighet.

Byrålederens erfaring så langt er at Snapchat gir mange visninger, men få klikk til eget nettsted. Men Synlighet anbefaler likevel bruk av Snapchat til visse kunder.

– Vi anbefaler våre kunder å bruke kanalen dersom man har budsjett og ønsker å jobbe med branding eller oppmerksomhetsskapende kampanjer. Bruken er høy på både Snapchat og Instagram, men det kan ikke sammenlignes med Google og Facebook når det gjelder direkte salg, sier Johanson.

Nyere og dyrere

Årsaken til at færre annonserer på Snapchat enn på konkurrenten Instagram, mener han er en kombinasjon av å være fersk på markedet og å ha en høyere pris enn konkurrenten.

– Instagram har en fordel av at det er lett tilgjengelig via Facebooks annonseplattform. Det kreves lite å få ut annonsen på Instagram dersom man jobber med Facebook-annonsering fra før, og plattformen er rikere på muligheter for målretting. Til sammenligning er Snapchat prematur som plattform for annonsører. Folk er ikke vant til å bruke det, og savner en del funksjonalitet. Snapchat krever høyere minstebudsjett på 50 dollar om dagen mot fem dollar hos Instagram. Når det i tillegg er en høyere terskel for å få ut annonsen, så påvirker det nok annonsørene, sier byråleder Johanson.

Kan bli billigere

Byråtopp Maria Aas-Eng i Red Media Consulting tror bruk av Snapchat kan være med på å redusere utgiftene i reklameproduksjonen. Man må bare forstå plattformen først.

– Jeg tror fortsatt at vi og annonsørene holder på å lære oss kanalen, men det som er litt interessant med Snapchat, er at det ikke nødvendigvis er de mest profesjonelle produksjonene som fungerer, men heller de mer «hjemmesnekrede», sier Aas-Eng.

«Lykkes over forventningene»

Ut fra undersøkelsen kan det se ut som det var snipp snap snute for eventyret om den lille spøkelseskladden. Men VG, som siden 2016 har vært eneste mediehus i Norden med egen «Discovery»-kanal på Snapchat, forteller at de kommer til å fortsette å bruke plattformen. Dette til tross for at det er blitt vanskeligere å få annonsører.

Snapchat er en kanal som kommer til å vokse markant fremover, ifølge administrerende direktør Maria Aas-Eng i Red Media Consulting.
Snapchat er en kanal som kommer til å vokse markant fremover, ifølge administrerende direktør Maria Aas-Eng i Red Media Consulting. (Foto: Per Thrana)

– Vi opplever fortsatt interesse for annonseproduktene vi tilbyr på VGs Snapchat Discovery-kanal, selv om det har vært mer utfordrende etter at Snapchat åpnet opp for salg på tvers av hele Snapchat i fjor. Vi ønsker derfor å synliggjøre den høye effekten og engasjementet man får ved å annonsere på VGs Snapchat-kanal, samt skreddersy mer unike produkter som innholdsmarkedsføring gjennom VG Partnerstudio, sier strategidirektør for VG tv, Thomas Manus Hønningstad.

DN har forelagt svarene fra undersøkelsen til Snapchats norske sjef, Steffen Rabben. Han henviser til Snapchats talsperson Storbritannia, som ikke ønsker å siteres med navn. I eposten viser han derimot til at Snapchats norske kontorer har ført til en sterk inntektsøkning siden åpningen august 2017, og at Orkla, Tine, Freia, DNB og Høyre er noen av bedriftene som har brukt Snapchat til annonsering den siste tiden.(Vilkår)

Taxfree står for godt over halvparten av Oslo lufthavns kommersielle inntekter – mye fordi du handler mer enn du tror
Vi sjekket reisendes handlelister mot kassalappen.
01:00
Publisert: