Forkortelsene er navn på reklamebyråene i Try-konsernet, som ledes av reklameveteranen Kjetil Try (57).

Ettersom journalister har lov til å stille «dumme» spørsmål, sendte DN epost til Try for å få en forklaring på hva bokstavkombinasjonene står for.

LES OGSÅ: Skaffet Volkswagen 13.000 prøvekjøringer med app

Er det for eksempel slik at Pol er oppkalt etter Try-konsulent Morten Polmar?

«Gir en viss familielink»

Try svarer:

«Da hadde nok Polmar blitt fornøyd. Nei POL og Apt er først og fremst navn på tre bokstaver som gir en viss familielink til TRY og Opt. Internt har vi også POD som er Produksjon Og Design.

POL vil vel også si at navnet kan assosieres med å ta pol eller få pol (Stikkball, slåball) som jo er noe positivt. Apt het Apt før de ble kjøpt av oss så der er bokstavleken mer tilfeldig.

Litt klokere?»

Dermed blir ordlisten slik:

  • TRY er Try
  • OPT handler om å Optimalisere
  • POL handler om å ta «pol», altså fange ballen i stikkball før den treffer bakken
  • APT er født sånn
  • POD står for Produksjon Og Design

Dobbelt så godt resultat

I en melding torsdag rapporterer Try om rekordtall for første halvår 2016.

Både omsetning og byråinntekt økte. Byråinntekt er det reklamebyrået sitter igjen med når varekostnader er dekket.

Overskuddet økte mest, målt i prosent.

Resultat før skatt nådde 27,6 millioner kroner, mot 12,8 millioner i første halvår 2015 - en økning på 116 prosent.

Reklameselskapene i Try-gruppen er dermed godt på vei mot å revansjere fjoråret.

Da var det flere ting som buttet samtidig, som at Try-kunden Volkswagen ble rammet av utslippsskandale og oljeprisen falt bratt.

Svært tilfredsstillende

Resultatmarginen i første halvår 2016 ble 25,3 prosent.

- En margin midt på 20 tallet er svært tilfredsstillende. Samtlige selskaper leverer en kraftig forbedring av resultatene i første halvår med en margin på den riktige siden av 20-tallet. Dette er en betydelig forbedring fra i fjor da vi til sammenligning hadde et helårsresultat som var mindre enn det vi nå har oppnådd på 6 måneder i 2016, sier Kjetil Try i en pressemelding.

Veksten skyldes flere og større oppdrag fra eksisterende kunder og noen nye, betydelige oppdragsgivere.

Hør DNs podcast om Pokemon Go, TV 2-avtalen og høsten i aksjemarkedet.

Les også:

Nedgang for Ylvis-brødrene etter tv-pause

Hardt ut mot «uansvarlig» og «gammeldags» TV 2-støtte dn+  

Disse Rema 1000-kjøpmennene tjener best dn+  

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se video:

Slik fanget han alle pokémonene
Nick Johnson fra New York ble i begynnelsen av måneden den første i verden har fanget dem alle. I hvertfall alle de 145 pokémonene som så langt er tilgjengelig i mobilspillet Pokémon Go.
01:06
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.