- Ser du på tallene har ikke budsjettet en særlig innstrammende effekt.

Professor Hilde Bjørnland på Handelshøyskolen BI har sett nærmere på statsbudjsettet for 2011. Hun var den som satte igang debatten ifjor høst om hollandsk syke, etter at Norge i to år på rad hadde økt oljepengebruken kraftig.

Les også: Frykter «hollandsk syke» i Norge

Hun mener at statsbudsjettet er stramt i den forstand at regjeringen kommer raskere tilbake til handlingsregelen enn Sigbjørn Johnsens forgjenger Kristin Halvorsen sa for bare ett år siden, men at grunnen til at budsjettet er strammere enn ifjor er at man kommer ned fra et veldig høyt nivå.

- Finanskrisen løftet jo nivået av oljepengebruken. Et uendret underskudd vil derfor fortsatt gi høy pengebruk, nettopp på grunn av det strukturelle budsjetttunderskuddet økte så kraftig i de to foregående årene, og viser til at budsjettunderskuddet for 2011 skal ligge på samme nivå som i 2010.

Les mer om dagens ferske statsbudsjett her: Alt om statsbudsjettet

Ikke fordi vi kutter
Regjeringens inntekter øker med 139 milliarder kroner i forhold til fjorårets statsbudsjett. Inntektene fra petroleumsvirksomheten øker med 68 milliarder kroner, mens inntektene utenom petroleumsinntektene øker med 71 milliarder (se tabell nederst i saken).

Regjeringen øker utgiftene med 52 milliarder kroner neste år - fra 908 milliarder i statsbudsjett for 2010 til 960 milliarder på statsbudsjettet for neste år.

- Vi nærmer oss handlingsregelen raskere primært fordi vi har mer penger, ikke fordi vi kutter. Statsbudsjettets reelle



utgiftsvekst er positiv, på nivå med årene før finanskrisen. Det går bedre i norsk økonomi, slik at både avkastningen fra oljefondet og skatteinntektene øker fremover. Det fører til at vi kan bruke mer, sier hun.

Johnsen leverer
- Viser budsjettet at vi brukte for mye i 2009 og 2010?

- 2009 var et finanskriseår. Men i 2010 brukte vi for mye, og vi skulle kuttet raskere der. Når Sigbjørn Johnsen overtok som finansminister sent på høsten i fjor endret regjeringen mye av fokuset. Da skulle man tilbake til handlingsregelen. Jeg tror ikke vi hadde vært der vi er i dag uten Sigbjørn Johnsen. Sånn sett kan du si at han leverer, sier Bjørnland.

Johsen lovet i dag å komme tilbake til handlingsregelen i 2012. Om det skal skje må finanspolitikken holdes stram også neste år.

- Jeg har ikke noen grunn til å tvile på det, men da krever det også politisk vilje til å nå målet, sier Bjørnland.

Hun peker på at det for hvert år fremover vil bli stadig mer utfordrende å nå dette målet.

- Utgiftene til alders- og uførepensjoner vil øke kraftig fremover. Samtidig blir handlingsrommet strammere ettersom oljeinntektene vil bidra med en mindre andel til å dekke underskuddet, sier hun.

En helt annen verden
- Er du mindre bekymret for hollandsk syke nå, enn du var på samme tid ifjor?

- Tallene ifjor var en helt annen verden, og politikerne uttrykte ingen vilje til å kutte. Nå er fokuset endret. Det gir grunn til optimisme. Samtidig skyver politikerne også utfordringene foran seg ved å unngå kraftige kutt i år, sier hun.

Hun understreker imidlertid at hollands syke ikke handler om at man tillater seg å ha ekspansive budsjetter i noen år.

- Symptomer på hollandsk syke er en sterk vekst i utgifter til offentlige finansierte tjenester og velferdsordninger og en nedbygging av industrien. Det mener jeg fortsatt vi kan se klare tegn på i Norge. Skal man endre dette krever det også store strukturelle endringer slik at kostnadsnivået i norsk økonomi avtar, sier Bjørnland.

Hollandsk syke brukes om en situasjon der eksportinntekter fra olje eller andre varer fører til at skjermede sektorer eser ut mens konkurranseutsatt sektor bygges ned. Når eksportinntektene tar slutt, kan konsekvensen bli en kraftig økning i arbeidsledigheten.

Statens økte inntekter i 2011

*= Estimert pga feil i statsbudsjettet, poster har falt ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.