SAS mener skattemyndighetene bør undersøke de øvrige flyselskapene i Skandinavia for å se om de opererer med ulovlige vilkår for sine ansatte. Norwegian avviser beskyldningen.

– Vi ser gjerne at myndighetene undersøker om det blant våre konkurrenter i Skandinavia er noen som bruker modeller som ikke er lovlige, sier SAS' danske konsernsjef Flemming J. Jensen til Politiken.

– Helt konkret ønsker vi å få undersøkt om det er selskap som benytter vilkår som innebærer at det verken betales skatt eller ytes sosial forsikring for de ansatte, sier han.

Norwegian
Jensen vil ikke navngi hvilke selskap han mener bør gås nærmere etter i sømmene, men særlig Norwegian og Ryanair har de siste månedene blitt kritisert for å benytte såkalt kreative bemanningsregler.

Både Norwegian og Ryanair hyrer i stor stil flygere via bemanningsbyråer med adresse i land med liberale skatteregler og lave lønninger.

Flygerne må selv beregne og betale inn skatt, og de er ikke alltid sikret pensjon, lønn under sykdom og andre sosiale goder.

Sammenlignbare vilkår
Lavprisselskapene kan dermed operere med betydelig lavere lønninger enn SAS, som sliter tungt for å holde seg på vingene i konkurranse med dem.

– Vi vet at det er flyselskap blant våre konkurrenter rundt omkring i verden, blant annet i Midtøsten og Øst-Europa, som har lavere omkostninger, og vi er helt innforstått med det frie markedet som rår i EU.

– Men innenfor Skandinavia bør det etter vår oppfatning benyttes sammenlignbare ansettelsesmodeller. I SAS er alle besetningsmedlemmer ansatt på skandinaviske vilkår, sier Jensen.

Norwegian avviser
Norwegian avviser at anklagene gjelder dem. Til NTB sier selskapet at det følger alle lover og regler i de markedene der det opererer.

«Vi formoder og forventer at de få pilotene som jobber som selvstendig næringsdrivende, betaler den skatten de skal,» skriver informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en epost.

Han sier det er vanlig med frilanskontrakter i luftfarten, og at Norwegian har åpnet for en slik ordning etter ønske fra flygerne.

Men bare 5 prosent av selskapets flygere har i dag en slik ordning, som for øvrig skal avvikles fra nyttår. Da skal flygerne tilbys ansettelse ved sin base utenfor Skandinavia, ifølge Sandaker-Nielsen.

Les også: Arabere lokker SAS-piloter med 80.000 kroner i måneden etter skatt

Trodde du SAS-kuttene var over nå? Neida!


Manglet fem måneder - må jobbe fem år ekstra etter SAS-kutt


300 tidligere SAS-ansatte går til sak (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.