SAS tapte 343 millioner i fjerde kvartal ifjor, og har på tre år har hatt et samlet underskudd på over 13 milliarder svenske kroner.

Takket være at SAS siden 2000 har solgt unna eiendeler for 52 milliarder har selskapet holdt seg på vingene.

Rundt halvparten av eiendelene som er solgt er fly, mens resten er datterselskaper og eiendommer, skriver Dagens Næringsliv.

- Nødt til å tjene penger
Nå er det imidlertid ikke mer å selge:

– Nei, nå er det ikke mer. Skal vi greie oss videre er vi nødt til å tjene penger, konstaterer finansdirektør Mats Lönnqvist.

I år må derfor selskapet levere overskudd, noe konsernsjef Rickard Gustafson lover, så sant ikke ....

- Med mindre det oppstår noe uforutsett, selvfølgelig, tilføyer den ferske konsernsjefen, og nevner aksesky og kraftig oljeprishopp som eksempler på noe som kan gjøre regnskapet til like trist lesning som de har vært de siste årene.

Tapsbombe
Men fortsatt ligger det ifølge Dagens Næringsliv en latent tapsbombe i Spania og venter.

SAS eier fortsatt 12 prosent av aksjene i Spanair, som har påført SAS langt over ti milliarder kroner i underskudd bare siden 2000. Hvis Spanair går konkurs risikerer SAS å tape 1,8 milliarder svenske kroner som det har gitt i lån og garantier. Lånet har forfall i 2014.

Les også: - Vi kan ikke spare oss ut av krisen

<b>Elendige tall fra SAS</b>

SAS tror på overskudd i 2011


<b>Sparer enormt på nye SAS-fly</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.