Mandag la SAS frem trafikktall for mai. De viste at selskapet fløy 185.000 flere passasjerer enn samme måned ifjor.

Men årsaken til passasjerøkningen er ikke like positiv for SAS. Nemlig at billettprisene stuper.

Til tross for den harde konkurransen i luftfarten har SAS i årets første måneder forsøkt å holde fast på sin strategi med å ha fornuftige billettpriser. Men de siste månedene har konkurransen vært så hard at SAS har vært nødt til å sette ned prisene, skriver epn.dk.

- Det verste for SAS akkurat nå er at prisene faller så kraftig som de gjør. Når de faller så kraftig og man samtidig ikke i støre grad får flere folk i flyene, så er det en utfordring, sier senioranalytiker Jacob Pedersen hos Sydbank, til Jyllands-Posten.

Fra april ifjor til april i år har prisen som passasjerene betaler for å fly med SAS ifølge epn.dk i gjennomsnitt falt med 17,6 prosent.

- Problemer med å bevise

- Fallet er forsterket av at påsken var i april i år. I påsken er det flere feriereiser som er billigere enn forretningsreiser. Hvis fallet fortsetter på dette nivået vil det være en katastrofe for SAS. Det er nok ikke noen flyselskaper som har mulighet til å kutte sine kostnader i et slikt tempo, sier Pedersen til avisen.

Neste uke kommer SAS med resultattall for første halvår, og senioranalytikeren fraråder folk om å kjøpe aksjer i SAS frem til da.

- Uansett hva SAS legger frem så har de problemer med å bevise at man kan gjøre SAS til en rentabel forretning, sier Jacob Pedersen.

Han tror SAS i forbindelse med resultatfremleggelsen neste uke vil relansere lojalitetsprogrammet Eurobonus for å øke inntjeningen.

Sosial dumping?

I Danmark har det nå blitt en stor sak at SAS Cargo benytter underleverandører med billig utenlandsk arbeidskraft.

- Vi har en konkurransesituasjon der våre konkurrenter, som også flyr fra København, benytter internasjonale transportselskaper. Det gjør vi også slik at vi kan konkurrere på like vilkår. Vi ønsker gjerne å drive på en måte som gir høye lønninger, sikrer danske arbeidsplasser og at alt er bra, men når vilkårene er som de er så er vi nødt til å spille slik reglene er, ellers kan vi ikke drive dansk luftfart, sier pressesjef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Den danske finansministeren Bjarne Corydon har nå bedt SAS om en redegjørelse om saken.


Les også: - En dødsspiral

 

- Snart er det billigere å fly enn å ta flytoget

SAS vurderte å selge Eurobonus - nå har de gjort kuvending  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.