Onsdag morgen offentligjorde mediekonsernet Schibsted resultatet for første kvartal 2016.

- Schibsted har hatt en god start på 2016. Driftsinntektene for rubrikkannonser på nettet fortsetter med god vekst, sier konsernsjef Rolv Erik Rysstad i Schibsted i en børsmelding.

Schibsted fikk et resultat før skatt ble 219 millioner kroner. I første kvartal 2015 ble resultatet 846 millioner kroner.

Selskapet fikk et driftsresultat på 231 millioner kroner i årets første kvartal, mot 873 millioner kroner i samme kvartal 2015.

Driftsinntektene ble på 3.883 millioner kroner, mot 3.694 kroner første kvartal 2015.

Vanskelige annonsemarkeder

- Virksomhetene i Frankrike og Spania har hatt en jevnt høy vekstrate. Sterke trafikkposisjoner i disse markedene gjør det mulig å øke inntektene både ved å introdusere nye tjenester og ved å prisoptimalisere vertikalene, sier Ryssdal i børsmeldingen.

- Endrede vaner blant forbrukere og annonsører fortsetter å påvirke våre mediehus i Norge og Sverige. Et positivt tegn er avisenes digitale abonnenter. Journalistisk premiuminnhold presentert på en moderne måte på flere plattformer tiltaler et stort antall forbrukere. Imidlertid er annonsemarkedene, særlig i Norge, vanskelige, og vi må kontinuerlig tilpasse vår kostnadsbase til reduserte inntekter, sier Ryssdal i meldingen. 

Resultat per 1. kvartal

 

Den svenske avisen Aftonbladet har 231.000 digitale abonnenter, mens VG 78.000 digitale abonnenter.

I forkant av Schibsteds resultatslipp var det ventet et brutto driftsresultat (ebitda) på 389 millioner kroner for første kvartal 2016, mot 376 millioner kroner ifjor.

Det fremgår av estimater SME Direkt hadde innhentet for TDN Finans blant 14 analytikere.

Analytikerne ventet i snitt et resultat før skatt ventes på 180 millioner kroner (mot 846 millioner kroner ifjor) av en omsetning på 3.853 millioner kroner.

I samme periode ifjor endte omsetningen på 3.694 millioner kroner.

Styrt av rubrikk

Utviklingen i rubrikkmarkedet og på nettsteder som norske Finn, Blocket i Sverige og Leboncoin i Sverige styrer aksjekursen til mediekonsernet Schibsted.

Derfor følger analytikerne nøye med på hva nye konkurrenter, og ikke minst potensielle konkurrenter som Google og Facebook, foretar seg.

Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal bekreftet denne uken at konkurransen tiltar på det ene av konsernets to kjerneområder.

– Det er naturlig at det er mange som vil inn i så attraktive markeder som rubrikkannonsevirksomheten. Den teknologiske utviklingen gjør samtidig at man kan gå inn i rubrikkannonse-markedet fra nye vinkler. Derfor er det slik at vi ser at konkurransetrykket øker, sa Ryssdal til Mener Facebook mangler uttalt rubrikk-strategi

Både i Frankrike og Norge har det den siste tiden kommet aktører fra boligbransjen - som Bienici.com og Varsler basketak med Finn dnPlus - som ønsker å konkurrere med de etablerte rubrikkannonsesidene.

Utviklingen mot stadig mer Totalt omslag for reklamebransjen såkalt programmatisk reklamekjøp, har også Schibsted-sjef: – Kommer vi ikke i mål, så må vi gå til oppsigelser

Ryssdal ser stadig flere berøringspunkter mellom online rubrikk-virksomheten og medier.

– Det gjelder annonsedekning, innlogging, datainnsamling, betalingstjenester og så videre. Det er en god del klare synergier, sa Ryssdal.

 

Saken oppdateres(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.