– Det er naturlig at det er mange som vil inn i så attraktive markeder som rubrikkannonsevirksomheten. Den teknologiske utviklingen gjør samtidig at man kan gå inn i rubrikkannonse-markedet fra nye vinkler. Derfor er det slik at vi ser at konkurransetrykket øker, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.

Både i Frankrike og Norge har det den siste tiden kommet aktører fra boligbransjen - som Bienici.com og Varsler basketak med Finn dnPlus - som ønsker å konkurrere med de etablerte rubrikkannonsesidene.

Samtidig har blant annet Facebook opprettet egne grupper for kjøp og salg på nettstedet.

LES OGSÅ: Her er knappen som truer Finn.no

Ryssdal ser imidlertid en stor forskjell mellom de forskjellige aktørene.

«Har ikke en uttalt strategi»

- On Market Norway og Bienici har en tradisjonell tilnærming og det er relativt lett å forstå hva de ønsker å oppnå. De store, globale plattformene som Facbook og Google er mer uforutsigbare. Facebook har ikke en uttalt strategi rundt hva de vil oppnå innen rubrikkannonsemarkedet og i hvor stor grad de vil satse på dette. Facebook-sjef Mark Zuckerberg er i alle fall opptatt av andre ting enn rubrikkannonser, sier Ryssdal.

LES OGSÅ: Varsler basketak med Finn dnPlus  

I den digitale økonomien, har man lenge snakket om at «the winner takes it all», altså at den største aktøren i et digitalt marked tar hele markedet.

Ryssdal tror fortsatt dette er oppnåelig, tross den økte konkurransen.

– Jeg mener det fortsatt er en fordel å ha ett marked som både kjøpere og selgere forholder seg til. Det er dessuten forbrukervennlig, siden våre tjenester stort sett er gratis for forbrukerne. Samtidig kan det godt finnes alternative markedsplasser til denne, som native-advertising-apper, sier han.

Venter på Konkurrensverket

For tiden vurderer det svenske Konkurrensverket Schibsteds oppkjøp av den svenske rubrikkannonsevirksomheten Hemnet.

Den innledende undersøkelsen til KKV indikerte at Schibsteds kjøp av Hemnet vil hemme konkurransen betydelig og KKV gjennomfører nå en utvidet undersøkelse.

Ryssdal understreker at han er fortsatt optimistisk med tanke på å få gjennom avtalen.

– Skulle vi mot formodning få et negativt svar, må vi vurdere det da. Det er generelt ganske dynamiske markeder vi opererer i, og det må konkurransemyndigheter ta innover seg også. Samtidig skal vi selvfølgelig forholde oss til gjeldende regler og lover for forretningsførsel. Det vil sikkert kunne forhindre oss fra å gjøre noen oppkjøp vi ellers kunne gjort, sier han.

Klare synergier

Ryssdal opplever at det blir stadig flere berøringspunkter mellom online rubrikk-virksomheten og medier.

– Det gjelder annonsedekning, innlogging, datainnsamling, betalingstjenester og så videre. Det er en god del klare synergier, sier Ryssdal.

– Samtidig solgte dere 20 minutter-avisene i Frankrike og Spania i fjor. Hvordan passer det sammen med det du sier her?

– De mediene vi har solgt hadde ingen strategiske samarbeidspartnere, i motsetning til det VG og abonnementsavisene har i Finn eller Aftonbladet har i med Blocket. Det er forskjellen, sier han.

– Under hvilke forutsetninger kan det bli aktuelt å skille den resterende medievirksomheten fra rubrikkannonsevirksomheten?

– Det blir hypotetisk spørsmål. Det ønsker jeg ikke å gå inn på.

– Men dere har vurdert det?

– Jeg får av og til spørsmål om dette, men mitt resonnement har vært det samme, og jeg føler det bare blir sterkere, nemlig at synergiene mellom media og classifieds bare blir større, sier Ryssdal.

Finn kan bli påvirket

Den oljerelaterte nedgangen i norsk økonomi preget Finn i 2015, spesielt jobbannonsene på Finn jobb. Ryssdal vil imidlertid ikke overdrive effekten.

– Det er klart at hvis Norge går inn i en dyp resesjon, vil det selvfølgelig påvirke Finn også. Samtidig er det fortsatt mulig å utvikle gode produkter til kundene sine og ta betalt for det selv om det skulle blir dårligere tider, sier Ryssdal.

 

LES OGSÅ OM:

Mange straffedømte advokater: Avskiltede advokater magasinetPlus

Derfor er hun 40-åringenes nye ideal: Noora (16), førtisenes heltinne d2Plus

Forbrukerne har sagt sin mening: Kjedene kundene liker minst dnPlus

 

SE PÅ DNTV:

Her har de aldri har lagd mer bunadssølv enn nå
Mens mange bedrifter på Vestlandet sier opp folk har familiebedriften Sylvsmidja på Voss ansatt flere nye gullsmeder det siste året. Også de nye nordmennene i Oslo har begynt å gå med bunad, forteller sølvsmed Trond Johansen.
01:31
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.