- Det farligste er unge mennesker som bare har opplevd medgang, sier Tor Olav Trøim til DN.no.

Trøim er skipsreder John Fredriksens nærmeste medarbeider, og har i tillegg fungert som en viktig støttespiller og mentor for Fredriksens tvillingdøtre Cecilie og Katrine Fredriksen.

Han var tilstede på NorShipping-messen på Lillestrøm tirsdag, der også Fredriksen-døtrene var tilstede. Cecilie Fredriksen var blant annet deltager i en paneldebatt med flere store, unge, navn i shippingbransjen. Blant temaene var hvordan den neste generasjonen kommer til å sette sitt preg på bransjen.

Han mener at tvillingdøtrene har fått en stor lærepenge i forhold til hvordan shipping har vært de siste årene.

- Fra 2008, da vi var helt oppe i himmelen, til nå, når det ser helt annerledes ut, sier han, og legger til:

- Jeg tror det er nyttig erf#229 at disse unge menneskene ser hvordan det kan være.

Mindre risiko
Cecilie Fredriksen (27) selv, som blant annet sitter i styret i tankgiganten Frontline, planlegger nå å involvere seg mer i familieimperiet og bli mer synlig. Hun tror at den nye generasjonen spesielt vil gjøre seg bemerket gjennom innføringen av ny teknologi. Hun mener blant annet at stadig strengere miljøkrav kommer til å kreve mer effektive flåter, noe hennes generasjon kan bidra til.

- Jeg tror også at man kommer til å se flere kvinner i bransjen, sier hun.

Hun understreker også at hun nok kommer til å ta mindre risiko enn sin far.

- Vi må være forsiktige når vi bestiler nye skip, og vi må være diversifiserte. For 20 år siden, da han startet, så alt annerledes ut, sier hun.

Les intervju med Cecilie Fredriksen her: - Jeg vil være i business

Blir guidet inn på en sti
Thomas Wilhelmsen (36) inntok toppsjefstillingen i familieselskapet Wilh. Wilhelmsen i oktober 2010, og er dermed den femte generasjonen Wilhelmsen som leder selskapet. Han deltok også i paneldebatten sammen med Cecilie Fredriksen.

Se lengre video-intervju med Thomas Wilhelmsen her:

Han har vært ti år i selskapet, etter å ha gjort ferdig utdannelsen ved Herriot-Watt University og IMD Business School i Lausanne.

For ham var det ikke en selvfølge å gå inn i familiebedriften.

- Jeg vil ikke si det var en selvfølge, men man vokser opp med noe og får lagt til rette ting på en viss måte og det gjør at man blir guidet inn på en sti. Det må jeg innrømme at jeg ble. Men jeg har hatt et helt fritt valg om det er det jeg ønsket eller om jeg ville gjøre noe annet, sier han til DN.no.

Man er ung, man har tid
Den yngste deltageren i paneldebatten var indiske Saravana Sivasankaran (26), som er driftsjef i det globale konglomeratet Siva Group. Han tror den nye generasjonen shippingaktører kan bidra med litt mer optimisme.

- Når man har ung har man tid til å se mot mer optimistiske tider, sier han.

- Blir du tatt seriøst i bransjen med din unge alder?

- Det var ikke lett da jeg kom inn i shipping. Man må ha noe å komme med, hvis ikke blir man ikke tatt seriøst, sier han.

 

Siva Group er 100 prosent eid av Sivasankarans familie. Familien hans gikk inn i shipping akkurat samtidig som at han gikk ut fra skolen.

- Jeg bare hoppet på muligheten, og har ikke sett meg tilbake siden.

- Har du noen råd til dem som ønsker å gå inn i familiebedriften?

- Man må gjøre det helt klart at man trenger litt uavhengighet og selvstyrerett. For meg var det greit, fordi faren min ikke var en del av shippingbransjen. Det ga meg mye rom til å spikre en strategi. Man får det ikke alltid til med én gang, så man må være ydmyk nok til å spørre folk om råd, sier han og legger til:

- Det går fint an å jobbe sammen med faren sin, som kan være den tøffeste sjefen. Men det er også en fantastisk mulighet, fordi man ville aldri fått så mye frihet dersom man skulle gått inn i et annet selskap, der man må begynne på bunnen.

Man må reise mer
Finansdirektør i børsnoterte Stealthgas siden februar 2011, greske Konstantinos Sistovaris (34), mener at det nå kommer helt nye tider for shipping.

- Det er viktigere enn tidligere å ha god kontakt med kundene sine, reise mer og gå på tilstelninger. Drivkraften bak shipping er tilgangen til kapital, og vi trenger mer transparens overfor aksjonærene, sier han.

Han mener, i likhet med Cecilie Fredriksen, at finanskrisen har lært ham å bli mer diversifisert.

- Man må ikke putte alle pengene sine inn i noe. Noe annet som vil endre seg er at man må ha et forhold til flere banker. Man vet ikke om de er der når man trenger dem, sier han.

Vil være mer åpen
Leon Patitsas (35), grunnlegger og toppsjef i Atlas Maritime, har også en klar plan for hvordan han vil sette sitt preg på bransjen:

 

- Jeg vil være mer åpen, og prøve å benytte meg av corporate governance (selskapsstyring, red.anm), sier han.

Familien hans er del av Lemos-klanen, en av Hellas' mektigste shippingfamilier.

- Det er viktig å gå fra en tid med nepotisme til en tid med meritokrati. Man kan ikke ansette noen bare fordi de er i slekt, sier han.

Les også:

- Det blir tungt

NETTVERK I SHIPPING
Se videoen "- Ikke sidrompa, men jævlig spennende og kule":(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.