Null til 200 km/t går unna på under syv sekunder. En V8-motor og en elektrisk motor gjør at høyrefoten tøyler til sammen 916 hestekrefter. Til tross for massive ytelser, kan den nye superbilen McLaren P1 kjøre utslippsfritt i bysentrum. Den blir neppe noe vanlig syn på norske veier, ettersom den skal produseres i 375 eksemplarer og på hjemmemarkedet i England koster omkring 7,5 millioner kroner.

Les også: «Verden beste bil» nærmer seg

Dette er bare en av en rekke spektakulære nyheter som til uken vises frem i Genève. Den regnes som en av de viktigste bilutstillingene i verden.

Bilsalget i Europa ventes ifølge analytikere å falle for sjette år på rad i 2013. Voksende salg i USA og Kina sikrer likevel den årlige festen på det som regnes som nøytral grunn, også i bilproduserende sammenheng.

Sportsbilenes messe
I samme kategori som forannevnte superbil kommer Ferraris Enzo-etterfølger med kodenavn F150. Fremdeles er det mye hemmelighold, og det stilles skyhøye forventninger til superbilen.

Ferrari benytter seg av såkalt KERS-teknologi, kjent fra Formel 1, som er et system som lagrer bremseenergi for å gi ekstra krefter neste gang det trengs. Sammen med en vekt på kun 1100 kilo, sørger V12-motoren og Kers-systemet til sammen for 950 hestekrefter, som burde sørge for voksne ytelser.

Dette er et av få offisielle bilder av Ferraris nye superbil med kodenavn F150.
Dette er et av få offisielle bilder av Ferraris nye superbil med kodenavn F150. (Foto: Ferrari)

- Det er to hovedretninger for vår del. Nye drivlinjer og spissing av modellene. Genéve er kjent som sportsbilenes messe, og vi følger også den oppskriften, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske Audi-importøren.

Audi viser blant annet en effektsterk RS-versjon av sin minste suv Q3. Mer tilpasset det norske avgiftssystemet er en annen nyhet som vises i Genève.

Les mer her: Kompaktsuv for de travle

Ladbar hybrid
Audi har skrinlagt sin helelektriske A3, og går heller for en ladbar hybridversjon av bilen. Bilen kan frakte deg til hytta, uten rekkeviddeangst, og får et oppgitt forbruk på imponerende 0,15 liter på milen, til tross for en samlet effekt på 204 hestekrefter.

Audi kombinerer en 1,4-liters motor på 150 hestekrefter med elektrisk motor og muligheter for lading via stikkontakten.
Audi kombinerer en 1,4-liters motor på 150 hestekrefter med elektrisk motor og muligheter for lading via stikkontakten. (Foto: Audi)

Prisen er foreløpig ukjent, men så kommer ikke bilen på markedet før sommeren 2014 heller.

- Ut fra dagens avgifter vil den få en god pris, men det er vanskelig å forskuttere hva som kan skje neste år, sier Tegneby.

Les mer her: 204 hester og 0,15 liter på mila

Suv-bølgen fortsetter
- Den viktigste nyheten for oss blir 2008, den er basert på 208 men er større og mer praktisk for folk som liker å sitte høyt, sier informasjonssjef for Peugeot Norge, Stian Gihle til DN.no.

Bilen kommer på markedet til sommeren, men vises også med en litt anderledes drivlinje. Air Hybrid-versjonen drives av bensin og trykkluft i kombinasjon. Kombinasjonen fungerer som en elektrisk hybrid, men batteriene er skiftet ut med en hydraulisk oljemotor.

Peugeot 2008 er en liten crossover som den norske importøren tror kan selge i omrking 1000 eksemplarer i år.
Peugeot 2008 er en liten crossover som den norske importøren tror kan selge i omrking 1000 eksemplarer i år. (Foto: Peugeot)

Bilen får samlet sett et forbruk på 0,29 liter på milen.

- Den er foreløpig et konsept, men vi regner med å ha den i 2016, sier Gihle.

Familiebil for Norge
For den gjengse norske bilkjøper, er den mest interessante nyheten en ny generasjon Octavia stasjonsvogn fra Skoda.

Bilen er større i alle retninger, så regn med massivt med plass til edruelige priser. Bilen kommer til Norge til sommeren.

Les mer her: Kan dette bli årets beste bilkjøp?

Alfa Romeos lille sportsbil 4C henter inspirasjon fra storebror 8C, og skal relansere merket på det amerikanske markedet.
Alfa Romeos lille sportsbil 4C henter inspirasjon fra storebror 8C, og skal relansere merket på det amerikanske markedet. (Foto: Alfa Romeo)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.