–Er det noen her som har drevet med snowboard, spør Carl Yngvar Christensen (24) og kaster et raskt blikk rundt i rommet på Brumunddal Styrkeløftklubb.

To hender strekker seg så vidt i været. «Tenkte meg det ja» nikker han bekreftende. Mannen som spør er en muskelbunt på 170 kilo, og regjerende verdensmester i styrkeløft. I november i år, i løftet han 390 kilo i markløft, 350 kilo i benkpress og 490 kilo i knebøy. Sistnevnte er verdensrekord. Totalt løftet han 1230 kilo. Hadde det ikke vært for en kneskade fra snowboardkarrieren, kunne han ha klart 500 kilo i knebøy, ifølge Dietmar Wolf som har vært Christensens trener i tre år.

 

Drev med snowboard og turn

Mange treningstimer, terping på teknikk og høy treningsvilje har bygget en enorm kapasitet. Det skulle mer til enn et slarkete kne for å stoppe kraftkaren fra Elevrum. I styrkeløftmiljøet beundres Christensen for teknikken, som ifølge Wolf, er avgjørende for å bli en god styrkeløfter.

– Løfteteknikk er avhengig av kraft, men du kan ha mye kraft og dårlig løfteknikk, forklarer Wolf, som mener Christensen har god teknikk og mye kraft, i tillegg til talent.

– Han har store muskler i bena, han er et knebøytalent sier Wolf.

Christensen fant imidlertid ikke sitt kall før han ble 17, fram til da dreide aktivitene seg om snowboard, skateboard, turn og litt fotball.

Kun en hobby

Bortsett fra smellene av jernskiver som treffer gulvet og musikken fra anlegget, er det overraskende stille i styrkeløftrommet. Menn og gutter går målrettet mellom apparatene, hjelper hverandre for å hekte stangen av stativet. Minimal verbal kommunikasjon, fullt fokus. To til tre timer, fem – opptil seks dager i uken gjør han dette.

– Treningsopplegget mitt er bygd opp på prinsippet frekvens, volum og intensitet. Det vil si hvor ofte, antall løft og antall kilo. Dette varieres i såkalt periodisering; tre til fire uker hvor jeg bygger opp med flere og tyngre løft før jeg slipper meg ned og trener lettere i en periode, forklarer Christensen som holder seg til planen så fremt det er mulig.

– Jeg vet at hvis jeg dropper en økt, kan det ha betydning for om jeg blir verdensmester eller ikke, sier han.

Siden han begynte karrieren har knust den ene rekorden etter den andre, men han hevder å levet et relativt streit liv.

EUROPAREKORD: Carl Yngvar Christensen har Europarekord i benkpress med 350 kilo. FOTO: Thomas Haugersveen
EUROPAREKORD: Carl Yngvar Christensen har Europarekord i benkpress med 350 kilo. FOTO: Thomas Haugersveen
– Restitusjon er når jeg ikke bruker musklene. Jeg sover syv timer hver natt.

– Ingen toppidrettsutøvergoder som ettermiddagslurer altså?

– Jeg har fulltidsjobb i familiens eiendomsfirma, og ingen sponsorer. Dette er hobbyen min, sier Christensen som er utdannet ingeniør.

Drikker bare vann på trening

For å opprettholde muskelmasse og vekt må han spise jevnt og mye. Uten at han har telt, regner han med å få i seg 5000-6000 kalorier daglig.

Oslo, 17.12.2014: Carl Yngvar Christensens daglige diett. Havregryn med melk, frukt og syltetøy. Omelett eller kokt egg.Lunsj 1: Havregryn og noen egg, fire brødskiver. MelkLunsj 2: Brødskive med kjøttpålegg. Havregryn og melk. Egg.Middag: Pasta eller ris og ca 300 gram kjøtt. Kveld: Brødskive med mye kjøttpålegg, 3 kyllingfileter ca. Til sammen: Drikker ca 1 liter melk om dagen. Spiser ca 10 egg, 3-400 gram havregryn, 8 brødskiver, 600 gram kjøtt, 130 gram pasta eller ris. Foto:KLaudia Lech
Oslo, 17.12.2014: Carl Yngvar Christensens daglige diett. Havregryn med melk, frukt og syltetøy. Omelett eller kokt egg.Lunsj 1: Havregryn og noen egg, fire brødskiver. MelkLunsj 2: Brødskive med kjøttpålegg. Havregryn og melk. Egg.Middag: Pasta eller ris og ca 300 gram kjøtt. Kveld: Brødskive med mye kjøttpålegg, 3 kyllingfileter ca. Til sammen: Drikker ca 1 liter melk om dagen. Spiser ca 10 egg, 3-400 gram havregryn, 8 brødskiver, 600 gram kjøtt, 130 gram pasta eller ris. Foto:KLaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
– Jeg kan ikke hoppe over et måltid og så ta det igjen, sier Christensen som kun sverger til vann under trening.

– Det jeg har spist før trening holder, jeg trenger ikke noe tilskudd under økten, sier han.

Selv om det jobbes hardt for å profilere miljøet som dopingfritt, testes utøvere på toppnivå jevnlig.

– Han må rapportere seg inn hver 24.time, sier Wolf.

– Hva synes du om det?

– Det er bra at det er så strengt, sier han.

I januar er det 19 uker til EM, da er det ikke én økt å miste.

– Blir det over 500 kilo i knebøy?

– Det kommer an på om det blir hard konkurranse. Da kan det bli taktisk, og ikke nødvendigvis så tunge vekter, men det viktigste er å prøve å vinne, sier Christensen.

Les også på DN.no i dag:

Monsterforeldrene m+ (de skjeller ut fotballdommere og jager lærere bort fra skolen)

Så mye billigere kan boliglånet bli  

Landets mest eksklusive «navere»  

Her setter han verdensrekord:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.