Hvor sent er det egentlig "lov" å komme på jobb om morgenen? Må du være der på minuttet, eller er det ok å komme fem, ti eller kanskje 30 minutter senere enn arbeidstiden egentlig starter?

Den australske avisen Herald Sun ba flere eksperter forklare de uskrevne reglene, og én ting er klart: Hvor sent du har lov til å komme, avhenger helt av hvor lenge du har vært i jobben og hvilken posisjon du har.

Ferskingen på jobben:

- Punktlighet blir satt pris på og forventes av arbeidsgiveren. Hvis du har en klar arbeidstid, skal du gjøre alt du kan for å være der i tide - og gjerne 5-10 minutter før. Unnskyldninger som at du mistet toget eller bussen eller forsov deg vil ikke bli godt mottatt, i alle fall ikke hvis det skjer til stadighet. Har du mer fleksibel arbeidstid, pass på å ikke misbruke fleksibiliten du har fått, sier HR-sjef Anne-Marie Dolan i Australian Human Resources Institute.

Medarbeideren midt i karrieren:

De fleste sjefer aksepterer hvis ansatte kommer for sent innimellom, men andre følger langt strengere prosedyrer. Ser du at du vil komme for sent, husk å ringe eller send en sms til din overordnede, både for å unnskylde deg og gi beskjed om at du kan ventes inn litt senere enn vanlig. Ikke la det skje ofte, sier Kellie Rigg i HR Solutions Randstad.

Den erfarne arbeidstakeren:

- Mange arbeidsplasser har høy grad av fleksibilitet rundt når man starter og slutter arbeidsdagen, ofte for å legge til rette for mødre og fedre som må tilpasse dagen sin etter når barn skal leveres og hentes i barnehage eller skole. Men: Å være for sent ute til møter er ikke akseptabelt. Hvis dette skjer gang på gang, vil det gå ut over ryktet ditt - og du blir neppe forfremmet, sier Tim Roch i Right Management Leader Transition.

Eksperten:

- Her kommer det helt an på arbeidsgiveren din, noen er strengere enn andre. Vær klar over hva som forventes av deg og rett deg etter dette. Starter du senere, kan du legge inn en tidlig morgen senere eller slutte senere en dag. Ikke jobb færre timer enn du skal, det kan være en trigger for negativ oppmerksomhet, sier Michelle Bentley i Donington til Herald Sun.

Les også: Motivasjonsknep som ikke virker

<b>Dette kjennetegner en god leder</b>

<b>Slik klatrer kvinner til topps</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.