Det er april og Norges­cupritt i Grenlands-området. Martin Hoff (42) sitter i front av gruppen. De har syklet i en halv time. Det er 12 mil igjen til mål, og bena kjennes gode.

Nå går det slakt nedover og farten øker.

Hoff sitter med lett grep om styret, noe han har advart andre ryttere mot å gjøre, og han ser aldri den lille dumpen i veien. Han kjenner et dunk i det forhjulet treffer søkket i asfalten.

I det bakhjulet spretter opp av hullet, glipper han taket om styret. I 55,7 kilometer i timen stuper Martin Hoff i asfalten med hodet først.

Kraftig forslått på sykehuset. Sårene på kroppen måtte skrubbes med børste i en halvtime på grunn av asfaltstøv.
Kraftig forslått på sykehuset. Sårene på kroppen måtte skrubbes med børste i en halvtime på grunn av asfaltstøv. (Foto: Privat)
– Jeg kjente etter om jeg hadde tenner og skjønte at dette var alvorlig. Der lå jeg og skrek og hylte etter ambulanse, sier Martin Hoff.

I sykebilen på vei til sykehuset i Skien mister han bevisstheten.

Hoff tar frem restene av det som en gang var den kritthvite og sorte sykkeltrøyen til Sagene Sykkelklubb, tilgriset av blod og klippet i to på sykehuset.
Hoff tar frem restene av det som en gang var den kritthvite og sorte sykkeltrøyen til Sagene Sykkelklubb, tilgriset av blod og klippet i to på sykehuset. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
Martin Hoff ser ned på sykkeltrøyen som en gang var sort og hvit, i huset hjemme i Bærum. Nå er den blodig og revnet etter at den ble klippet av ham i all hast på sykehuset.

– Det er hastigheten som er farlig. Å falle i nesten 60 kilometer i timen er livsfarlig. Jeg fikk et slag i ansiktet som var så hardt at det var som å bli truffet i hodet av et balltre.

Bekjente i rullestol

Ansiktet er gradvis forandret fra kjøttkake til nærmere normaltilstand de siste dagene. Nesen er tilbake i rett posisjon igjen, den ble tvunget på plass med makt av legepersonell dagen i forveien.

Han er fortsatt ør i hodet halvannen uke etter smellet, men leppen, der en tann stakk gjennom, er sydd sammen.

Synet er ennå ikke sjekket og skjebnen til en fortann er usikker. Men konklusjonen etter flere dager på sykehus er at han har vært utrolig heldig.

Ut på tur igjen. Martin Hoff er spent på hvordan han vil reagere i det han triller sykkelen ut av huset hjemme på Stabekk, om han klarer å slippe seg løs i utforkjøringene igjen.
Ut på tur igjen. Martin Hoff er spent på hvordan han vil reagere i det han triller sykkelen ut av huset hjemme på Stabekk, om han klarer å slippe seg løs i utforkjøringene igjen. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
– Bare det siste året er det er det to personer jeg kjenner innen sykkelmiljøet som har endt i rullestol. Begge hadde maksimal uflaks. Det var ingen trafikk involvert og det var ingen rittsituasjon. Selv når man bare trener og koser seg kan ting skje, sier Hoff som til daglig jobber som eiendomsinvestor i Pioneer Capital.

Lang liste

Sist helg startet treukersrittet Giro d’Italia og lange etapperitt er nærmest en garantist for alvorlige skader.

For fem år siden ble utfallet fatalt i dette rittet, da den belgiske syklisten Wouter Weylandt mistet kontrollen over sykkelen i rundt 80 kilometer i timen. Det er bare ett av flere dødsfall i proffsykling. Hoff har tenkt på den ulykken i det siste.

Helt tilfeldig ble det stygge fallet filmet av konkurrenten Thomas Strand som også deltok i rittet. Første gang han så klippet, fikk Hoff en guffen følelse. Nå forklarer han i detalj hvorfor det gikk galt.
Helt tilfeldig ble det stygge fallet filmet av konkurrenten Thomas Strand som også deltok i rittet. Første gang han så klippet, fikk Hoff en guffen følelse. Nå forklarer han i detalj hvorfor det gikk galt. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
– Weylandt kom borti en stein og fikk kast på sykkelen og gikk over styret. Han kjørte inn i fjellveggen med hodet først og døde momentant. Det kunne vært det samme for meg dersom det hadde det vært en stein der jeg falt, eller om jeg hadde kjørt hodet feil vei ned, sier Hoff.

Senest denne våren døde den franske proffrytteren Antoine Demoitié etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel under et ritt.

Listen over ulykker er lang. For 12 år siden kom Hoff selv syklende forbi bare minuttet etter dødskollisjonen i sykkelrittet Trondheim–Oslo. Da kolliderte en sykkelrytter med en bil.

Leppen måtte sys sammen etter møtet med asfalten, da en tann stakk igjennom. Fortannen henger fortsatt i en tynn tråd, bokstavelig talt.
Leppen måtte sys sammen etter møtet med asfalten, da en tann stakk igjennom. Fortannen henger fortsatt i en tynn tråd, bokstavelig talt. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
– Med de skadene jeg har, så har jeg vært heldig. Jeg kommer til å bli hundre prosent. Enten får man mange skrubbsår som gror på tre–fire uker, eller så får man noe alvorlig som er varig, sier Hoff.

Bandasjen over kneet dekker et område der huden ble skrapt så kraftig bort i fallet at det ble vurdert hudtransplantasjon.

TV 2s sykkelkommentator Johan Kaggestad har fått med seg det meste av stygge fall i sykkelsporten både som kommentator og far. Sønnen Mads Kaggestad, som syklet som proff på samme lag som Thor Hushovd i flere år, var involvert i stygge fall i sin karriere.

– Det er en risikosport. Det er ikke annet å si. Under sykkelritt har jeg sittet med hjertet i halsen og lurt på om Mads fortsatt har vært i feltet. Han falt skikkelig ille to ganger og havnet på sykehus. Det er en skummel idrett, sier Kaggestad.

 

Les også: Sportsbransjen sliter, men én grossist økte omsetningen med 40 millioner

– Markedet blir hele tiden bedre  

Floppet i Norge - drar inn en milliard i utlandet  

 

Se DNtv:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet:

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02 Min
Publisert: