Ledere har en tendens til å se på følelsesmessig støtte som noe som ligger utenfor deres ansvarsområde og som derfor bør gjengjeldes med større engasjement. Dessverre ser ikke de ansatte likt på saken:

De ser på emosjonell støtte som en naturlig del av det sjefer gjør og får godt betalt for. Dermed kan takknemligheten utebli, mens lederen føler seg dypt sviktet, kommer det frem i en ny studie fra IMD Business School.

Studien ble utført i samarbeid med University College London, og er publisert i siste nummer av Academy of Management Journal.

- Både ledere og ansatte innser at det å kontrollere negative følelser kan være viktig i en organisasjon. Men det later til å være en markant forskjell i hvordan de to partene mener denne typen støtte bør oppfattes og hvordan de mener at ansatte bør reagere på den, sier professor Ginka Toegel, som er en av studiens medforfattere.

Forventer å få noe igjen
Funnene dukker opp i en dybdestudie blant arbeidstakere ved et vellykket rekrutteringsbyrå som spesialiserer seg på å levere ledere til tjenestesektoren.

Rundt tre fjerdedeler av ansatte i lavere stillinger og mellomledere rapporterte at de hadde mottatt støtte fra sine overordnede - men ingen av dem følte at de sto i personlig gjeld.



- Jobben ble et frikvartér fra sykdommen

IMD-professor Anand Narashimhan sier i forbindelse med IMD-studien at mange ledere forventer å få noe til gjengjeld for den omtenksomheten de viser ansatte:

- Kanskje i form av økt anerkjennelse fra personene de hjalp og fra sine egne overordnede. Andre forventer rent praktiske fordeler og mener at det å hjelpe ansatte med å håndtere negative følelser til slutt vil være gunstig for salg og fortjeneste, sier han.

- Ingen grunn til å være bitter
Han mener at lærdommen for alle kan være å unngå urealistiske forventninger, spesielt i en tid hvor så mye av økonomien er basert på tjenester.

- Faktum er at ledere nyter godt av god stemning i teamet når det gjelder produktivitet og resultater, selv uten at det vises ekstra lojalitet og engasjement. Det er naturligvis hyggelig når det vises takknemlighet ut over dette, men det er ingen grunn til å være bitter hvis det ikke skjer.

IBM spurte nylig 1700 toppledere i 64 land hva de anser som de tre viktigste egenskapene hos en toppsjef.

Les mer her: Slik inspirerer du de ansatte til å yte "det lille ekstra"

Les mer på DN.no idag:
Sjeføkonom advarer mot borgerlig pengebruk
Gi Solberg en sjanse (Kommentar)
Løvenskiold ønsker løpestopp
- Helt uakseptabel bemanning (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.