Du har kanskje ikke rukket å høre om Groupon ennå? Selskapet har slått ned i Norge som en kommet, etter å først ha tatt store deler av verden med storm.
-Vi har over 220.000 nordmenn som mottar daglige e-poster med tilbud, forteller daglig leder i Norge, Bredo Johansen til Dagens it.
Den norske delen av selskapet gikk på luften i 21. mai 2010. De oppgir ikke salgstall, men Johansen sier de har passert en omsetning på ti millioner kroner – per måned. Medlemstallet har vokst svært fort.
- Det er veldig mye. Vi turte ikke engang å håpe på så mye da vi begynte, sier Johansen.
Det er på grensen til naturstridig at et selskap som ble lansert for to år siden nå sikter mot en børsnotering til 15 milliarder dollar, nesten 90 milliarder kroner, i USA.
Les også: Giganter i kamp om nytt milliardmarked
Tar halvparten
Konseptet er enkelt: Groupon gjør avtaler med lokale selskaper som tilbyr sine varer og tjenester med mellom 50 og 70 prosent rabatt. De som slår til får utskriftbare kuponger som kan benyttes i disse butikkene innen en avtalt periode.
Selgeren sitter ikke igjen med stort, for i tillegg til rabatten skal Groupon ha halvparten av beløpet.
- Er ikke det mye?
-Vi tar halvparten, men egentlig burde vi tatt 100 prosent. Hvis noen har en rolig periode på en restaurant kan vi gi dem 1000 gjester. Så får de gi så god service at de kommer igjen og betaler full pris, sier Johansen.
Han forteller at enkelte restauranter har solgt 2-3000 kuponger på ett døgn. Dette er altså en god måte å fylle opp nye lokaler på, men ikke noe man kan gjøre hver dag.
Betaler bare hvis det fungerer
Johansen beskriver dette som markedsføring der du ikke betaler for det hvis det ikke fungerer. Og det finnes tydeligvis nok av bedrifter som vil være med.
- Det renner inn med telefoner her hver eneste dag. Vi får rundt 100 om dagen som ønsker å komme inn, sier Johansen, og legger til at han må ansette flere på kundeservice for å ta av for alle forespørslene.
Men ikke alle bedrifter er like aktuelle. Delvis er varene uinteressante, og brukerne må få bra tjenester, ellers går det utover Groupons rykte.
- Reservedeler til traktor er for eksempel ikke interessant for våre privatkunder. De vi avviser kan også være massasjestudioer som er slik man opplevde at massasjestudioene var på 80-tallet. Og vi avviser restauranter som har fått mye negativ oppmerksomhet av en eller annen grunn, sier han.
Tilbudet som så langt har solgt mest i Norge var dagpass på Grefsenkollen skisenter. Der slo 3580 til første dagen, og over tre dager ble det solgt 4600 kort.
Spa, mat og reiser funker best
Bedriftene som gir tilbud via Groupon tjener altså ikke penger i første omgang, så konseptet fungerer helt klart best i bransjer der kundene gjerne kommer tilbake – hvis de liker tjenestene de får. Groupon fokuserer derfor på Spa, restaurant, reiser og opplevelser. Salg av produkter er mindre vanlig, selv om dette også forekommer, sier Johansen.
Les også: Frisør fikk 1600 kunder på ett døgn (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.