Å starte ny virksomhet kan kreve litt tålmodighet, for det går ofte litt tid å bygge opp en kundekrets. Men for noen kan det gå veldig raskt.
- Vi har veldig mye å gjøre og har ikke nok kapasitet, så vi leter etter flere frisører, sier Nina Thorsby, gründer av Gossip Hair.
Hun startet nylig sin andre frisørsalong på Frogner, men har gått direkte fra oppstart til å trenge flere folk. Avtaleboka ble fyllt opp på rekordfart, takket være en av verdens største business-sensasjoner de siste årene. På rabatt-nettsiden Groupon fikk hun lagt ut et tilbud på hårklipp, som ga enorm respons.
- Vi solgte 1.600 klipp på ett døgn. Vi har fått ekstremt mange henvendelser, både fra Groupon-kunder og fra andre. Man blir veldig synlig, sier hun.
Sitter igjen med småpenger
Groupons konsept går ut på at de sender ut tilbud til alle sine brukere i et geografisk område. Bedriftene som samarbeider med Groupon må gi 50-70 prosent rabatt, og i tillegg skal Groupon ha sin del.
- Vi gjør det ikke for pengene, men markedsføringen. Groupon tar halvparten og så må du trekke fra moms, sier Thorsby.
Målet er at kundene skal komme igjen – og betale full pris.
- Vi er avhengig av å ha dyktige frisører så folk blir fornøyd og kommer igjen, sier Thorsby.
Hun forteller at frisørkunder ofte knytter seg til én spesiell frisør og at de ofte kommer igjen. Hun mener derfor dette kan være en bra måte å skaffe kunder til nye ansatte senere, i tillegg til at det fyller nyoppstartede lokaler.
Gossip Hair solgte en totalpakke som normalt koster 1300 kroner for 390 kroner gjennom Groupon.
- Dere sitter altså igjen med 200 kroner, inkludert moms. Kunne dere ikke heller delt ut lapper der dere tok 300 kroner per hårklipp?
- Vi hadde ikke fått samme oppmerksomhet og måtte trykket opp masse flyere, sier Thorsby.
Hun understreker at Groupon gir valuta for pengene fordi de har så mange brukere. Dette er et volumspill, og den som kontrollerer kundene kan ta seg betalt. Thorsby er fornøyd.
- Det er en bra måte å bygge opp en større kundekrets på, sier hun.
Les også: Giganter i kamp om nytt milliardmarked
220.000 kunder på åtte måneder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.