Mobilbransjen blir aldri den samme igjen etter at Apple lanserte sin App Store for nesten fire år siden. Nå kan kanskje bilbransjen ha kommet til et liknende skille, der biler med støtte for Apps kjører fra de andre.

- De som var tidlig ute med mobiler med apps forventer nå dette i bilen, så kommer massene etter om noen år, sier produktsjef Rune Brath i Toyota Norge.

Bilene har blitt markant mer synlige på årets utgave av forbrukerelektronikkmessen CES, som nå pågår i Las Vegas. Produsenter som Ford, Kia og Toyota har i rask rekkefølge presentert nye planer for å slippe apps løs i bilene. Som på mobilene gjør apps at bilene kan få nye funksjoner etter at de er levert – alt lastes ned over mobilnettet.

Bygd inn i halvparten av de nye
Trenden kommer også til å prege det norske bilmarkedet i 2012, forteller Brath. For mens apps i bil har eksistert lenge for luksusbiler, vil Toyota nå bruke kampanjer for å få det ut i rimeligere massemarkedsmodeller.

- Vi forventer å selge minst 10.000 biler med vårt Touch&Go-system i Norge i år, sier Brath, som forteller at dette er en tidobling i forhold til hvor mange slike Toyotaer som finnes i dag.

Touch & Go gir brukeren en trykkfølsom skjerm koblet til et ryggekamera, navigasjon og en enhet som det kan installeres ulike apps på. Andre produsenter har egne systemer.

- Det er ingen klare vinnere ennå, vi kommer til å se mye mer eksperimentering, sier Rob Passaro, sjef for BMWs Appsenter, til USA Today. I likhet med Ford har de etablert seg i Silicon Valley for å ligge i forkant.

Farlig i 100 Km/t
En del av bil-appene ligner på dem som finnes for mobiltelefoner, men markedet er ganske annerledes. Det er nemlig ikke alle apper som trygt kan betjenes mens man kjører i 100 km/t, påpeker en Ford-talsmann på CES-messen. Så langt har bare fem apper sluppet gjennom nåløyet hos Ford, men det skal bli langt flere.

- Hvis vi ikke har mer enn 50 til 75 apper om tre år vil jeg bli skuffet, sier Doug VanDagens, toppsjef for Ford Connected Services til USA Today.

Apple hadde til sammenligning 500 apper klare da App store åpnet i 2008, og det tallet har nå passert en halv million.

Billigere bensin med app?
Bilbransjen vil fokusere på apper som gir ekstra nytte under kjøring, og mange av planene går ut på å bruke bilens GPS til å finne frem, for eksempel til gode tilbud i området der man befinner seg.

- Du kan få værmelding for dit du skal, og senere vil vi få oversikt over parkeringsmuligheter og bensinpriser på bensinstasjoner i området, sier Brath i Toyota Norge.

- Hvis man kan få vite hva bensinen koster lenger fremme vil det kanskje påvirke priskonkurransen?

- Ja, dette kan skape masse nytt. Applikasjoner endrer brukeradferd og kjøpsadferd, sier Brath.  

Selv er han særlig glad i et biltilpasset Google-søk som finnes i Toyotas enheter. Han påpeker at GPS-er kan lagre mye informasjon som du kanskje er interessert i, men aldri fange opp like mye som det du kan søke etter på internett.

Blir gammeldags fort?
Biler har vanligvis lenger levetid enn mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk, men Brath mener at deres systemer vil ha lang levetid fordi de kan oppdateres via nettet, og at funksjonaliteten dermed kan utvides etter hvert – så lenge man har touch-skjermen integrert i bilen.

- Det handler kanskje ikke om det du kan gjøre nå, men at det er klart for fremtiden. En bil i 2012 er ikke topp moderne uten en skjerm i senterkontrollen, sier han.

I likhet med andre produsenter som Ford bygger Toyota vel å merke ikke inn noen mobilforbindelse i selve bilen – de er avhengige av å koble bilen til internett via eierens mobil. Disse mobilene har gjerne tilgang til flere hundre tusen apps, mange av dem beregnet for bilkjøring. Så hvorfor skal folk bry seg om noen få apps man kan få til bilen?

- Det viktigste er kanskje sikkerheten – skjermen skal være plassert et sted der det er minst mulig farlig, og den bør være fastmontert. Mange vet ikke hvor farlig det er med løse gjenstander i bil, sier han, og påpeker også at bilens enhet kan ha mye større skjerm enn mobiltelefoner, og er spesialtilpasset bilbruk.

Standardskjermene til Toyota er på rundt seks tommer, mens nye Lexus GS 450H vil få skjerm på hele 12,3 tommer.

Test bilen her: Toyotas viktigste

Les også: Sonys første uten Ericsson

4G fra Nokia - kun i USA (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.