Historien om Nokia er en suksessfortelling, og selskapet fra Finland kontrollerte inntil nylig hele 40 prosent av verdensmarkedet for mobiltelefoner. Det har de blant annet klart ved hjelp av sin "haglestrategi". De har sendt en skur av mobiler ut på markedet, og satset på at det til sammen ble blink på en mengde ulike kundesegmenter.

– Min oppgave er å designe nok telefoner til at alle individer i alle verdensdeler finner en de identifiserer seg med, sa designsjef i Nokia Alastair Curtis i 2007.

Også nummer to på markedet har fulgt denne strategien. Koreanske Samsung har vært oppe i 250 telefonmodeller på ett år, hvorav kanskje 40 kom til Norge.

Til sammen treffer Samsung og Nokia 55 prosent av verdensmarkedet med sin hagleskur. Det har vært en fantastisk suksess, men nå er spillet i ferd med å endre seg.

Les også: Ingen vil velge en Nokia

 

Endrer vinnerstrategi
Det er derfor oppsiktsvekkende at Nokia nå legger om vinnerstrategien. Men tilfeldig er det ikke. Det er heller ikke tilfeldig at endringen kommer i smarttelefonmarkedet - de mest avanserte mobilene.

For nå melder Nokia at de vil halvere antall årlige nyheter i dette markedet, noe som betyr at vi neste år kan vente oss rundt ti nye smarttelefoner i N- og E-serien.

Den ene grunnen til dette er trolig at man ikke lenger kan skille seg nok ut med hva slags teknologi man fyller telefonen med. Nå har "alle" smarttelefoner gps, mobilt bredbånd, kamera med fem pluss megapiksler, gigabytes med lagring og trykkskjerm. De som skiller dem fra hverandre er brukeropplevelsen man gir kundene. Dette har erstattet tradisjonelle faktorer som spesifikasjoner og brukervennlighet. Det er den som skaper gode brukeropplevelser som vinner kampen om kundene i 2010.

Brukeropplevelse handler mindre om hva mobilen teoretisk kan brukes til, og mer om hva man faktisk gjør med den - uten å måtte knote. Det handler mer om programvare og hvordan denne spiller perfekt sammen med maskinvaren. Og dette er vanskeligere å få til jo flere ulike mobiler man lager.

Skolerer Nokia
Apple har vist Nokia at man kan tekkes temmelig mange millioner mennesker med ett enkelt produkt, iPhone, og demonstrert hva man kan få til hvis man tilpasser alt til ett produkt. Googles operativsystem Android har samtidig vist oss at man kan få den samme brukeropplevelsen på forskjellige håndsett.

Det er nettopp brukeropplevelsen som har kostet Nokia seks prosentpoeng av deres markedsandel for smarttelefoner. Den falt fra 41 prosent til 35 prosent fra andre til tredje kvartal i år. Mesteparten av andelen ble sendt over atlanteren til amerikanske selskaper med sin opprinnelse i pc- og internettverdenen.

For første gang siden gsm-eventyret begynte må Nokia innse at de ikke lenger leder an i utviklingen, men må snu sin virksomhet for å henge med. Løsningen blir derfor å satse på færre smarttelefoner, med åpnere løsninger som kan gi kresne brukere den brukeropplevelsen de søker, og får, hos konkurrentene.

Nye veier
I 2010 kommer Nokia til å satse på to hester. Den ene er den de alltid har satset på, operativsystemet Symbian. Det dukker stadig opp rykter om at Nokia vil kutte ut Symbian - noe som kan skyldes at mange mener dette er et aldrende system som godt kan gravlegges. Dette er lite trolig, det finnes fortsatt markeder og segmenter hvor Symbian er det rette systemet å satse på.

Den andre hesten har vi så vidt fått se. Det er operativsystemet Maemo. Dette systemet er i ganske likt Android, en åpen løsning hvor mye av utviklingen ligger hos entusiaster og miljøet rundt programvaren. Maemo passer best til telefoner som ligger i grenselandet mellom pc og mobil.

Det ligger mye nærmere iPhone og Android i sin oppbygning og dersom Nokia får med seg entusiastene og grasrota blant applikasjonsutviklerne vil Maemo kunne bli en seriøs konkurrent til Apple og Android.

Feiler de kan Nokia ha levert sin siste mobil som står på toppen av "alles" ønskeliste.