- Det var ikke mange sekunder eller minutter jeg var på nett, sier Arthur Benneche, som nylig var på tur til USA.

Da flyet landet i Norge, fikk han seg en stygg overraskelse. En sms fra Telenor varslet om at han nå hadde brukt over 3.000 kroner på datatrafikk, og regningen viste seg til slutt å være på godt over 6.000 kroner – hovedsakelig fra det som skulle være et par minutters sjekking av e-post på flyplassen i USA.

Dagensit.no avslørte i går at den norske mobilbransjen er mer del delaktig i høye utenlandsregninger enn de hittil har gitt inntrykk av. Bransjen har alltid hevdet at de utenlandske nettene tar mesteparten av pengene, og i en fersk klagesak hevder Telenor at alle pengene fra en skyhøy regning blir sendt ut av landet. Men tall Post-og teletilsynet har satt sammen viser at de norske aktørene beholder mer enn halvparten av det norske kunder må betale for utenlandsmobil.

Les også: Skylder på utlendingene - tar mest selv

Føler seg ranet
Benneches dyre ”feil” var at han på besøk i USA begynte å laste ned en film via trådløst nettverk. Nedlastingen ble ikke ferdig, men startet opp igjen automatisk på flyplassen i New York, denne gangen via mobilnett. Telenor krevde Benneche for 90 kroner per megabyte – og med dagens raske nett går megabytene fort. Hvis snittfarten er på 5 Mbit/s blir prisen bli 3.375 kroner - per minutt.

- Det er det samme som å rane folk, sier Benneche, som nekter å betale Telenor før de forteller hvor mye av pengene de beholder selv og hva som går til den amerikanske netteieren.

Han reagerer på at det kreves så høye summer per megabyte når man nærmest har sluttet å tenke på dette i Norge. I hjemmemarkedet tjener Telenor i snitt rundt ti øre per megabyte, en tusendel av prisen i USA og mange andre land.

Telenor sier de forstår frustrasjonen, og lover å ha fokus på å forhandle ned prisene i USA fremover.

Vil ikke fortelle
Norsk mobilbransje har alltid hevdet at det er de utenlandske netteierne som krever blodpriser for nordmenns mobilbruk i utlandet. Slik er det ikke. Ferske tall fra Post- og teletilsynet viser at de norske operatørene nå sitter igjen med nærmere to tredjedeler av disse pengene.

Les saken: Skylder på utlendingene - tar mest selv

Telenor vil ikke si noe om hvor mye de tjener på kundenes nettsurfing i USA – eller noe annet land, forteller Bjørn Ivar Moen, divisjonsdirektør for produkt- og forretningsutvikling i Telenor.

- Mysterium
Benneches regning er uansett ikke noen rekord. Andre norske har fått regninger opp i 150.000 kroner, og en kvinne fra Florida fikk nylig en regning på over en million norske kroner etter surfing i Canada.

Norske Arne Løvik opplevde å få en regning på 50.000 kroner for nettsurfing i USA, og utskriften av hans regning forteller hvor fort det kan gå. Rundt 40.000 kroner påløp nemlig i løpet av en time eller to i juni.

- Det er et mysterium for meg hvordan dette har skjedd. Prisen er jo helt rå, og bruken langt over det normale sier han, og understreker at han aldri laster ned noe stort, ikke ser på Youtube og stort sett leser e-post på trådløse nett.

Telenor skriver i sitt avslag på klagen hans at de uansett ikke har ansvar for eventuelle tekniske problemer med kundens mobil: ”Uønsket nedlasting fra Iphone er et kjent begrep, dette er ikke Telenors ansvar”.

Beskytter kundene
Telenor og Netcom mener likevel at deres kunder er godt beskyttet gjennom sperrer som skal hindre deg i å bruke mer enn 500 kroner måneden på data i noe utland, uten at du selv låser opp.

Med god surfefart kan regningen passere 500 kroner på ti sekunder, men ifølge Moen i Telenor rekker de å advare folk. Ifølge Benneche fikk han slike innlagte advarsler først da flyet hadde landet hjemme i Norge.

Men hvor ille kan det gå hvis man har skrudd av sperren, slik Løvik hadde gjort? Benneche ble offer for en halvnedlastet film, og var kanskje heldig som slapp unna med 6.000 kroner. En slik film kan kreve over 1.000 megabyte, noe som vil koste rundt 100.000 kroner med USA-priser.

Dyre nyheter
Regningen kan også bli stygg hvis du bruker mobilen til å laste ned podcaster, noe Torbjørn Ånestad fikk erfare på tur i USA.

- En podcast-sending med Dagsnytt 18 krever 50 megabyte, sier han, og synes 5.000 kroner er i meste laget for dette.

Ånestad fikk en regning på nesten 13.000 kroner, etter at flere podcaster hadde blitt lastet ned til hans mobil. Tabben han gjorde var å skru av Telenors sperre på 500 kroner fordi han trengte å bruke GPS-kart en kort periode. Da han så fikk sms-varsler om høyt forbruk forsøkte han å skru på Telenors sperre igjen, og fikk kvittering fra Telenor på at dette var i orden. Likevel ble regningen doblet etter dette, og Telenors beste tilbud til nå har vært en deling av ekstraregningen etter at stoppmeldingen ble sendt.

- Jeg er overbevist om at jeg kunne nektet å betale, men arbeidsgiveren min ønsker ikke å bruke tid på dette, sier han.

Moen i Telenor er skråsikker på at sperren skal kunne gjeninnføres øyeblikkelig, og at de vil dekke hele beløpet hvis det skjer en feil. Men svaret Ånestad fikk fra kundeservice var at ny sperre gjaldt først neste måned. Derfor ville ikke Telenor dekke alt.

Les omhvor dyrt mobildata i verste fall kan bli:

<b>Verdens dyreste sekund</b>

<b>EU kjefter på mobiloperatører</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.