Bredbåndsleverandøren Telio kjøper NextGentel fra TeliaSonera for 601 millioner kroner, og blir dermed landets tredje største leverandør av bredbånd. Men den gamle eieren Telia Sonera har ikke klart å få vesentlige overskudd ut av posisjonen. Det skal Telio klare, og strategien kan ramme fotballklubben Strømsgodset.

- Nextgentel har brukt et tosifret millioner på nasjonale tv-kampanjer. Det er ikke slik vi gjør det. Og de sponser et fotballag, sier Eirik Lunde, administrerende direktør i Telio.

Fotballaget heter Stømsgodset, og ifølge Sponsor Insight leverte de strålende resultater for sin hovedsponsor. Eksponeringen i media verdsettes til 10,3 millioner kroner, bare slått av Rosenborg. Men suksessen har ikke gjort inntrykk på de nye eierne.

- Må de finne seg en ny sponsor?

- Det kan jeg ikke kommentere nå, men det ligger i kortene at det blir en gjennomgang, sier Lunde, som understreker at de vil forholde seg til inngåtte avtaler.

Les også: <b>Telio kjøper Nextgentel</b>

Rigget for frisk bris
Lunde nevner flere kostnadsposter som kan kuttes, ikke minst it-systmer TeliaSonera har brukt titalls systemer på å få installert. De skal nå kasseres, før de er tatt i bruk.

Han vil ikke utelukke at det kan komme nedskjæringer, og mener selskapet er tilpasset en periode som nå er over.

- De er rigget og organisert for vekst, men dette er ikke et marked i vekst, sier han om kobberbasert xDSL-bredbånd.

Lokalt fokus
På inntektssiden mener Lunde at muligheten for kryssalg mellom selskapene er stor, og at de, med sitt lokale fokus, kan gjøre ting bedre enn gigantiske TeliaSonera.

Det argumentet kjøper Espen Torgersen, analytiker i Carnegie

- Jeg tror lokalt fokus garantert vil hjelpe markedsmessig. Men en vesentlig del er av rasjonalet for oppkjøpet er at man klarer å snu Nextgentels lønnsomhet, sier han.

Han er bekymret for om de klarer å få til besparelsene, og mener det kan bli en utfordring for Telio å ta over et selskap som er teknisk tungt.

- Du kommer ikke unna at investeringene må ned og kundebasen opp. Det er ikke enkelt, sier han.

Utfordreren blir utfordret
Telio slo seg i sin tid opp på å ”ødelegge” fasttelefonimarkedet for Telenor, ved å tilby langt billigere priser på bredbåndstelefoni. Nå kan selskapet selv bli offer for en liknende strategi.

- En regning på 2500 kroner for tre måneder er for mye, sier taxisjåføren som kjører DN.no til Telios presentasjon, og viser frem en faktura fra selskapet.

Han forteller at mange bekjente som studerer i Polen eller bor i Pakistan nå går over til mobilappen Viber, som lar deg ringe gratis over landegrenser når begge parter er koblet til trådløse nett.

- Med oppkjøpet av Nextgentel skaffer Telio seg økt fotfeste i fasttelefonmarkedet, men kommer ikke den største utfordringen på mobilsiden?

- Det vil alltid være nødvendig med fastnett i bunn, og vi leverer også slike "over the top" internettjenester. Vi konkurrerer med Viber og Skype, sier Lunde.

Han vil ikke kopiere Vibers strategi, noe han mener krever en global satsing.

- Viber har brent hundrevis av millioner. De har 30 millioner kunder, men svært liten omsetning. Vi ville risikert å ødelegge selskapet, sier han.

Han tror ikke Viber vil spise bort markedet for dem.

- De tar noe, men det ene utelukker ikke det andre. Skal drosjesjåføren ringe en venn i Pakistan og han ikke har Viber slått på, hva da? sier Lunde.

Les også: - Har jobbet dag og natt

<b>Telio kjøper Nextgentel</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.