- De utfordres av nye aktører og telefoner, både Apples App Store, Googles Android, og Nokias Ovi Store, sier Marius Halle, sjef for innholdstjenester i Netcom.

Han snakker om bransjen som ble rik på å selge ringetoner, nummeropplysning og andre småprodukter til mobilen som betales via sms, det såkalte CPA-markedet.

Norge var svært langt fremme med dette markedet, men nå er det en ny sjef i bransjen, nemlig Apples App Store. Og både kreativiteten og pengene flyter nå til USA.

Over 300 millioner i faresonen
- Apple kommer som ny aktør og kaprer den inntektsstrømmen. Det er dårlig nytt for både CPA-aktørene og mobiloperatørene, sier Tore Aarønæs i Norsk Telecom, som sammen med TNS Gallup har laget rapporten ”iPhone – det er noe helt annet”.

Les også: - Det er ny bakkerekord

Aarønæs anslår markedet til å være verdt mellom 1 og 1,3 milliarder kroner, og anslår operatørenes del av inntekten til 30 prosent. Men i App Store er det Apple som tar 30 prosent av alt som selges, og andre internasjonale aktører følger denne modellen.

- Mobiloperatørenes risikoutsatte inntekt er på 300-400 millioner kroner sier Aarønæs, som ikke tror dette vil forsvinne over natten, selv om det er truet.

Ta penger i Apple-land?
Men finnes det muligheter for vekst for Netcom og Telenor, eller er det aktørene med internasjonale App-butikker som gjør opp om dette markedet? Netcom tror de har funnet en løsning.

- Vi ser muligheten for å legge til vår cpa-modell inne i applikasjoner, sier Halle.

Kort fortalt betyr dette at Netcom legger inn betaling for bruk av programmer solgt eller gitt bort via Apples App Store. Siden programmer på App Store kan gis bort gratis betyr det at Netcom potensielt kan stikke av med alle inntektene fra Eple-butikken.

- Det er ingenting i veien for det, og Apple hindrer det ikke. Telia gjør det i et navigasjonsprogram som er abonnenmentsbasert. Betalingen skjer over telefonregningen, mens det vanlige er i App Store er engangspris, sier Øyvind Vederhus i Netcom.

Må ha bedre betalt
- Er dere redde Apple vil slå tilbake mot modellen?

- Det kan være, men lønnsomheten er for dårlig for de som utvikler tjenester for det norske markedet. Når hypen med å lage iPhone-apps gratis har lagt seg, så må de se på nye betalingsmodeller. De kan ikke fortsette å ikke tjene penger, mener Halle, som mener mange nå lager applikasjoner for å ”være der ting skjer”.

Han mener det er mulig å tjene penger på programmer med internasjonal suksess, men at det norske markedet er for lite med dagens modell, der man betaler for nedlasting og siden ingenting.

- Se på Dagbladets skattelisteapplikasjonen. Det kostet dem 200.000 å utvikle den, og den lå på topp i App Store lenge, men ga bare 100.000 kroner i inntekter, og da er det minus, sier Halle.

Halle ser for seg at aviser kan ta betalt mikrobeløp for bruk, at nummeropplysningstjenester kan være basert på abonnement og at spill kan ta betalt for hvert nytt nivå. Betaling skal skje ved enkle tastetrykk på mobilen.

Det kan bety dyrere programmer for iPhone-brukere.

- Slik vi ser det vil vi være med å stimulere til bedre applikasjoner på iPhone. Vi har ambisjoner om å være tilrettelegger og hjelpe norske innholdsaktører å tjene penger ved å muliggjøre betaling på en enkel måte, sier Halle.

Les også:

- Det er ny bakkerekord

iPhone-brukere laster ned mest (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.