Når flyet lander i Japan, begynner telefonen straks å gå varm i hånden på fiske-eksportør Alexander Langø. Samtalene går vanligvis til USA, Japan og Norge, samtidig som databruken er høy. Hadde Langø brukt et vanlig mobilabonnement ville januar-regningen blitt utrolige 142.000 kroner, men takket være en liten dings han har i lommen er han totalt ubekymret.

Han konsentrerer seg om å selge fisk.

Minister-opplæring
- Trond Giske burde kommet opp hit på Sunnmøre og lært noen triks – det er steike sikkert, sier Langø, som er eier og sjef i Premier Seafood.

VG avslørte nylig at næringsminister Trond Giske hadde en mobilregning på 157.000 kroner i 2012. En slik regning er nesten umulig å få til uten å ringe spesialnumre som spåkoner - eller å bruke mobilen mye i eller fra utlandet. For på disse områdene tar mobilselskapene fremdeles superprofitt, viser rapporten "Mobile VoIP, markedsoversikt og muligheter" fra Norsk Telecom. Rapporten handler om mobil bredbåndstelefoni, en type tjenester som ifølge rapporten vokser, både i antall og volum.

- En hovedårsak til at mobil bredbåndstelefoni nå kommer er mobiloperatørenes grådighet – og den er større enn jeg var klar over, sier analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

I rapporten viser han hvordan mobilsamtaler til utlandet er svært mye dyrere enn med fasttelefoni, selv om kostnaden maksimalt burde vært 15 øre høyere. Det overskytende kaller han "superprofitt".

De fleste er nok klar over at mobilbruk i utlandet er dyrt, men ifølge Aarønæs håver mobilbransjen også inn 861 millioner ekstra i året på samtaler fra Norge til utlandet.

Skjult på Telepriser.no
Når folk søker etter billigste mobilabonnement med Post-teletilsynets Telepriser.no er det kun de norske samtalene som regnes med. Dermed skjules en elefant av en kostnad. For ifølge Aarønæs står samtaler til og fra utlandet for en tredjedel av alt vi betaler i abonnement og samtalekostnader.



Tale som svir

Tabellen viser totalomsetning for 2011 for det norske markedet (uten mva), samt utregnet "superprofitt". For telefoni ut av Norge er dette profitten som kommer på toppen når man trekker fra snittprisen for en samtale foretatt med fasttelefon, pluss 15 øre per minutt for mobiloppkall i Norge. For bruk i utlandet viser tabellen at norske aktører i dag stikker av med mesteparten av pengene, for en ren viderefakturering:

* Inkluderer også sms, mms og data, men tale utgjør største andel.

Kilde: Norsk Telecom

Endelig enkelt
Ifølge Aarønæs er rundt 2,3 milliarder av norske mobilbrukeres regninger det han kaller "superprofitt". Men nå finnes det stadig bedre måter å unngå regningen på.

Prisene på fasttelefoni har lenge vært under press av billigere bredbåndstelefoni, og nå tror han det samme kan skje for tale på mobilen. Aarønæs har selv vært bruker av mobil bredbåndstelefoni siden 2004, men da var det for komplisert for folk flest. Nå mener han flere vil gjøre som Alexander Langø - for å unngå å bli melket.

- De tekniske komplikasjonene er i praksis borte, takket være App Store, smarttelefoner, enklere trådløse nett og bedre mobilt internett, sier han.

Aarønæs påpeker at svært mange aktører nå satser på å gi oss rimeligere mobiltale. Han ble selv overrasket over at store tradisjonelle mobilselskaper lager egne tjenester for mobil bredbåndstelefoni. Han mener disse aktørene vil tape store penger på overgangen, men at de trolig gjør det for å unngå at andre tar over kundene.

Kilde: Norsk Telecom

Business som vanlig
Langø har solgt fisk i Japan i mange år, men tidligere pleide han å bruke mobilen minst mulig. Nå er det business som vanlig, takket være et Skype- abonnement og en mobil bredbånds-ruter han leier på flyplassen. Ruteren er ikke større enn en mobil, men gjør at han han surfe fritt, og ringe folk i hele verden gratis eller for 1-2 kroner minuttet. For mottakerne ser det ut som han ringer fra sitt vanlige nummer, og kvaliteten er god nok, mener han.



- Det hadde ikke gått hvis ikke talekvaliteten var god. Når du selger fisk går veldig mye av jobben på telefon, og de er ikke så gode på engelsk alle sammen, så de må høre deg godt, sier Langø.

DN.no har regnet på hans bruksmønster og Skype-regning fra januar i år, da han var to uker i Japan og fem dager i New York. Konklusjonen er at han slapp unna med 1.762 kroner for bruk som ville kostet astronomiske 142.000 kroner med et mobilabonnement fra Telenor. Den største delen av regningen ville vært mobilt bredbånd. Men å bygge opp en slik regning ville sunnmøringen Langø aldri gjort.

- Her jeg kommer fra liker vi ikke å betale for mye – særlig ikke når du eier eget selskap, sier han.

Business as usual uten regning på 142.000 kroner:

DN.no har gått igjennom Alexander Langøs Skype-regning for januar 2013, en måned med reising i USA (fem dager) og Japan (14 dager), samt opphold i Norge. Vi har sammenlignet forbruket med hva det ville kostet å bruke et bedriftsabonnement fra Telenor (alle priser uten moms):



* Langø benyttet Skype-abonnementet "Ubegrenset til verden", samt leie av mobil bredbåndsruter i Japan for 80 kroner dagen

** Estimert etter Langøs forbruk på reise i Norge. *** Leie av ruter med fri bruk mobilt bredbånd, 14 dager.

Les også Telenors svar: - Japan er dessverre veldig dyrt

Les også: Her er den råeste smarttelefonen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.