31.01.2023 Hans-Petter H. Hanson Subsidiekappløpet gjør konkurranse viktigere Dersom man lemper på reglene for statsstøtte, er det avgjørende at resten av konkurransepolitikken fungerer. Da øker sannsynligheten for at staten får valuta for skattepengene som øses ut til statsstøtte.
26.01.2023 Bård Bjerkholt Det har gått riktig vei lenge. Men så kom Senterpartiet i regjering. Det er vanskelig å sørge for effektiv konkurranse i dagligvaremarkedet hvis politikerne samtidig forsøker å gjeninnføre melkemonopolet.
25.01.2023 Øystein Foros Klart for nytt byks i matprisene Matprisene gjør et byks i februar og juli. Det er vanlig, men hoppene er ekstra store det siste året.
23.01.2023 Håkon Cosma Størdal Prisen på dagligvarer er også politisk Politikerne må ta ansvar for sine politiske prioriteringer, og avstå fra å mistenkeliggjøre seriøse aktører uten faktisk eller rettslig grunnlag.
18.01.2023 Jostein Skaar Redusert konkurranse gir mindre effektiv ressursbruk Reglene som skal hindre forskjeller i innkjøpspriser på dagligvarer, bør skrotes. De vil undergrave konkurransepolitikkens rolle for å fremme langsiktig effektivitet i norsk økonomi.
14.12.2022 Steinar Juel Skuespillet om matvareprisene Det vil være svært uheldig om Stortinget, i sin iver etter å gi inntrykk av å gjøre noe, vedtar reguleringer som svekker konkurransen og øker prisene og i tillegg fører til unødvendig byråkrati.
02.12.2022 Fredrik Ottesen Klimasinken i Bergen Gode klimatiltak krever gjerne samarbeid mellom konkurrenter. Det er på høy tid at vi får vite hvordan konkurransemyndighetene ser på slikt samarbeid.
29.11.2022 Tina Søreide Hverken Schibsted eller andre trenger å bekymre seg for at vi i Konkurransetilsynet ikke har hørt om Tiktok Når Konkurransetilsynet vurderer fusjoner og oppkjøp, tar vi hensyn til dynamikken i det berørte markedet og vurderer hvordan konkurransen vil påvirkes fremover.
27.11.2022 Tellef S. Raabe Må måle medienes markedsandeler med nye metoder VG leses av nesten halve befolkningen hver dag. Opplagstallet på cirka 300.000 eksemplarer gir da et misvisende bilde av eierskapskonsentrasjonen i mediemarkedet.
24.11.2022 Siv Juvik Tveitnes Fører tilsyn med fortiden Konkurransetilsynet gjør seg sine særegne tanker om problemet med store medieeiere, men hopper bukk over det viktigste: Hvem som er aktører i det norske mediemarkedet nå.
23.11.2022 Victoria Hellesøy Stenbakk Mett og fornøyd og rammet av innovasjonstørke Krise utløser innovasjon, er hovedregelen. Dagligvarebransjens innovasjonstørke er unntaket som bekrefter regelen.
22.11.2022 Gjermund Nese God grunn til å følge med på konkurransen i det norske nyhetsmarkedet Er det god nok kontroll med markedskonsentrasjonen i det norske nyhetsmarkedet, og sikres samfunnet tilstrekkelig mediemangfold og ytringsfrihet?
21.11.2022 Geir Olsen Grådige bredbåndsselskaper – eller viktige? Det er ikke konkurranse på like vilkår dersom en investering gjort av en utbygger, automatisk skal kunne brukes av andre som ikke har investert en krone i nettet.
20.11.2022 Birgitte Lange Hva kan arbeidslivet lære av cheerleading? Når vi som tilskuere ser på et cheerleading-show eller en konkurranse, er det alltid laget vi ser. Det er ingen Nora Mørk eller Erling Braut Haaland, det er laget med stor L.
17.11.2022 Magnus Friis Reitan Konkurranse-svikt kan bremse grønn omstilling Blir det dyrt og vanskelig å lade elbil, frister fossilbil mer. Hurtiglading er derfor et marked Konkurransetilsynet følger ekstra godt med på. Slik er det i en rekke markeder.
17.11.2022 Inger Lise Blyverket Grådige bredbåndsselskaper Telia skrur opp bredbåndsprisene – igjen. Desto verre at lokale bredbåndsmonopoler og annet gjør at de færreste kan bytte til en annen leverandør.
14.10.2022 Hans-Petter H. Hanson Sterkere konkurranse gir mindre ulikhet USAs president, forskere, EUs konkurransemyndigheter og LO er enig: Bedre konkurranse gir økonomisk omfordeling. Økt lakseskatt kan til sammenligning bli som vekslepenger å regne.
22.09.2022 Tina Søreide Konkurransereglene hindrer ikke oppstartsselskaper Konkurransetilsynet stopper sjelden oppkjøp av oppstartsselskaper. Men hvis et etablert selskap med sterk markedsposisjon kjøper en nykommer, kan det skade konkurransen for mye.
26.01.2023 Det har gått riktig vei lenge. Men så kom Senterpartiet i regjering. Bård Bjerkholt Kommentar
29.11.2022 Hverken Schibsted eller andre trenger å bekymre seg for at vi i Konkurransetilsynet ikke har hørt om Tiktok Tina Søreide Innlegg
22.11.2022 God grunn til å følge med på konkurransen i det norske nyhetsmarkedet Gjermund Nese Innlegg