- I stedet for å sponse de ansattes deltagelse i Birken bør arbeidsgivere legge til rette for mer hverdagsaktivitet, mener Lars Erik Mørk.

Han er talsmann for stiftelsen Aktivitetsalliansen og jobber i Gjensidigestiftelsen. Mørk mener arbeidsgiverne må innse at folk flest ikke går Birken.

– Folk flest går ikke i det hele tatt, påpeker han.

Lørdag 16. mars legger rundt 17.000 mennesker ut på ski fra Rena til Lillehammer. Rennet er samtaleemne rundt mangeflere lunsjbord i norsk næringsliv, og mange bedrifter betaler startavgiften, arrangerer fellestreninger og legger til rette for at ansatte skal delta. Ifølge Birkebeiner-kontoret er det i år registrert 177 lagskoder for bedrifter som dekker startkontingenten for sine deltagere. Hvor mange deltagere som sorterer under hver kode, varierer fra tre til 100 deltagere. I tillegg betaler trolig mange av bedriftene Birkebeinerrennet har et direkte samarbeid med startavgiften for sine ansatte. Startavgiften ligger i utgangspunktet på 1165 kroner, i tillegg kommer skilisens og eventuell overnatting.

I Aktivitetsalliansen –, en stiftelse der alt fra interesseorganisasjoner som Den norske turistforeningen (DNT) til kommersielle aktører som Grete Roede er involvert –(se faktaboks), vekker bedriftenes prioriteringer bekymring. Ved å sponse deltagelse i Birkebeineren og lignende arrangementer skapes en enda større kløft mellom de sporty og de som sliter med å komme over dørstokken, mener talsmann Mørk. Han er først og fremst opptatt av hvilke holdninger bedriften signaliserer ved å være opptatt av at de ansatte deltar.

– Arbeidsgiverne må tenke litt nytt, og skape flere lavterskeltilbud, sier han.

– Hva er problemet med at arbeidsgivere oppmuntrer og legger til rette for å trene mot og delta i arrangementer som Birken?

– Det er ikke noe problem, men det blir lett til at man stiller opp et ideal som føles uoppnåelig for mange. Når man ser på supermenn og -kvinner så skaper det enda større forskjeller i forhold til dem som sliter med å komme seg opp av sofaen, sier Mørk.

Han legger til at alliansen heier på arbeidsgivere som legger til rette for fysisk trening, gjerne i arbeidstiden.














«Blir gladere»
Alliansen mener å ha god dekning for å hevde at trening i arbeidstiden virker positivt både for bedriften og samfunnet generelt. Det refereres blant annet til tall hentet fra Sintef i 2009, der det fremgår at mangel på fysisk aktivitet årlig koster Norge fire milliarder kroner. Ifølge alliansens egen undersøkelse er det i dag bare to av ti som følger Helsedirektoratets oppfordring om å være aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Helsedirektoratet påpeker samtidig at man foreløpig ikke vet nok om hvilken effektene av trening i arbeidstiden. Det spiller liten rolle, mener Lar Erik Mørk:.

– Vi ser jo at en mengde arbeidstagere blir gladere og presterer bedre når de er fysisk aktive. Og da handler det ikke om å gå Maricalonga eller Birken. Det kan være så enkelt som å få folk til å gå i trapper fremfor å ta heisen, sier han.

Dro hundre til Holmenkollmarsjen
Den britiske toppløperen Andrew Musgrave og Grete Ingeborg Nykkelmo gikk foran som gode eksempler da flere ansatte i Veidekke trente teknikk før Holmenkollmarsjen tidligere i år.

– Jeg ser ingen motsetninger mellom denne typen deltagelse og det å legge til rette for fysisk aktivitet for alle, sier Nykkelmo, assisterende kommunikasjonsdirektør og pådriver for fysisk aktivitet i Veidekke.

Nykkelmo, som selv vant sin klasse i turrennet, mener det kan være motiverende å trene mot et felles mål. Til start i Holmenkollmarsjen fikk hun med seg hundre ansatte. Selv om en del av dem nok ville gått marsjen uansett var det ifølge Nykkelmo mange av deltagerne som ikke hadde unnagjort så veldig mange turer før selve rennet. Veidekke, som om noen knappe uker stiller med rundt 20 ansatte i Birken, har også hatt god oppslutning rundt sykkelritt.

– Målet med fellessatsingen er å få folk opp av kontorstolen og sofaen. Jevnlig aktivitet er selvfølgelig målet, sier den tidligere VM-gullvinneren.

Hvorvidt prosjektene virker inn på sykefraværet synes hun det er vanskelig å si noe om.

– Jeg tror det er vanskelig å se sånne effekter, og i den store sammenhengen blir det nok vanskelig å måle. Men internt i enkelte miljøer kan man kanskje måle det.

– Birken er for alle
Randi Bolstad er kundeansvarlig ved Birkebeinerkontoret og registrerer at mange bedrifter bruker de ulike Birken-arrangementene for å få sine ansatte i aktivitet. Hun understreker at de fleste er langt fra eliteløpere.

– Noen har kanskje ikke hatt ski på bena før. det er mye mer fokus på å få dem i aktivitet, og til å gjennomføre, enn på selve prestasjonen, sier hun. Hun legger til at det ikke er nødvendig å legge ut på den lengste distansen, og trekker frem Halv-Birken og Stafett-Birken som gode alternativer for bedrifter.

– Birken er for alle, det er ikke bare et race. Mange tenker at «klarer han eller hun det, så klarer jeg det også».

Les flere saker på DN Aktiv

Vi er så opptatt av helse at det går ut over helsa

Meglersjef, familiemann og topputøver (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.