Fagbladet Sport, detaljistenes, leverandørenes og produsentenes fagblad innen sport og fritidssektoren i Norge, har i sitt siste nummer laget en kåring over bransjens 30 mest innflytelsesrike. Bladet gis ut av Sportsbransjen AS som er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge.

- Makt kan ikke måles, så derfor er listen basert på en subjektiv oppfattelse av hvem vi tror har mer makt enn andre. Det er nødt til å bli et snev av skjønn inni bildet. Vi er rimelig sikre på at de 10-15 på topp er de som har mest reell makt, selv om rangeringen kan være grunnlag for diskusjon, sier Morten Dahl, redaktør i bladet.

Få kvinner
Kriteriene de har lagt til grunn er påvirkningskraft, evnen til å sette dagsorden, forhandlingsposisjon, finansiell styrke og markedsposisjon.

Det er kun fire kvinner med på listen.

- Det er ikke så rart når vi vet at dette er en mannsdominert bransje. Men det bør likevel ringe noen likestillingsklokker i bransjen når første kvinne på denne maktlisten befinner seg på 23.-plass og de to andre bak henne. Her har bransjen en jobb å gjøre, påpeker Dahl.

Effektive XXL
Mest innflytelsesrik i Sportsbransjen er i følge kåringen administrerende direktør i XXL, Fredrik Steenbuch.

- XXLs inntreden har snudd opp-ned på det meste i bransjen, og Steenbuch leder skuta videre framover med stø kurs. Kjeden tar stadig større markedsandeler, og analyser vi har presentert viser at dette er sportskjeden som drives mest effektivt i Norge, sier Dahl.

Neste på listen er Terje Normann Johansen som administrerende direktør i Scan Trade.

- En ting er at Scan Trade er en av Norges største leverandører omsetningsmessig, men Normann Johansen inntar andreplassen primært grunnet Umbros unike plass i norsk fotball med klubbavtaler på både topp-plan og lavere nivå over hele landet, i tillegg til den svært profilerte avtalen med Norges Fotballforbund på toppnivå, kommenterer Dahl.

Dette er første gang Sportsbransjen AS og bladet Sport lager en slik kåring. DN presiserer at tre av selskapets egne ansatte er med på listen.



1. Adm. dir. i XXL, Fredrik Steenbuch
XXL rystet norsk sportsbransje for om lag 10 år siden med sitt helt nye stormarkedskonsept, basert på erf#229ene med El-Kjøp i elektronikk-bransjen. I dag framstår kjeden med planlagte 18 varehus i Norge (og ni i Sverige) ved utgangen av året, som den mest toneangivende i norsk sportsbransje. XXLs inntreden har snudd opp-ned på det meste i bransjen, og Steenbuch leder skuta videre framover med stø kurs. XXL setter standarden overfor både leverandørene og de andre kjedene i bransjen. I tillegg var XXL svært tidlig ute med internett-butikk.

2. Adm. dir. i Scan Trade, Terje Normann Johansen
Scan Trade er en av Norges største leverandører omsetningsmessig. Det er en ting, men Normann Johansen inntar andreplassen primært grunnet Umbros unike plass i norsk fotball med klubbavtaler på både topp-plan og lavere nivå over hele landet, i tillegg til den svært profilerte avtalen med Norges Fotballforbund på toppnivå. For et par sesonger siden kapret Umbro dessuten også håndballforbundet. Fotball og håndball er de desidert største idrettene i Norge. Det gjør at Johansen, som leder Scan Trade, er en premissleverandør til en stor andel av norsk idrett. Særlig når vi også tenker på at han sitter på merkevarer som Mizuno, Lowa og Nordica, Blizzard og Scott gjennom eierskapet i Ramo, blir Johansen en viktig maktperson i bransjen.

3.Adm. dir. for sport i Gresvig, Espen Braathen:
Like før sommeren kom meldingen om at Gresvigs sjef de siste årene - Rolf E. Gullestad - skal trappe ned. I realiteten kan det synes som om Braathen allerede har tatt over skuta på Helsfyr. I en periode bestemte Gresvig mye av det som skjedde i sportsbransjen. Men etter at XXL kom på banen, har Gresvig fått nye utfordringer. Gresvig har tapt markedsandeler hvert år, og satser nå hardt på å utfordre XXLs stormarkedskonsept med G-MAX. Gresvig og Braathen, som er ansvarlig for de tre kjedene (G-MAX,G-Sport Og Intersport), har fortsatt svært mye makt i form av at de fortsatt sitter på majoriteten av markedsandelen i Norge. Med det som utgangspunkt har Braathen en solid maktposisjon.

4.Erik Røste, skipresident i Norges Skiforbund:

5.Kjedeleder i Stadion, Gisle J. Daviknes:

6. Administrerende direktør i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen:

7. Administrerende direktør i Rottefella, Christer Johnsen:

8. Produktsjef i Bergans Sølvi Nilsen/ adm. dir. i Bergans, Ragnar Jensen

9. Landsansvarlig for adidas i Norge, Sigurd Granmark

10. Johnny Austad, kjedeleder Sport 1:

12. Adm. dir. i Swix Sport, Ulf Bjerknes

13.Global manager hos Helly Hansen, Espen Krogstad

14. Arbeidende styreformann i Finor, Odd Martinsen

15. Kommersiell leder i Sportsbransjen AS, Ole Petter Bratlie:

16.Kjedeler i MX Sport, John Olsen:

17. Kjedeansvarlig for G-MAX hos Gresvig, Henning Eriksen

18. Redaktør i SPORT, Morten Dahl

19. Daglig leder i Stormberg, Steinar Olsen

20. Adm. dir. i Active Brands, Simen Mørdre

21. Daglig leder i Anton Sport, Morten Borgersen

22. Administrerende direktør i Norrøna, Jørgen Jørgensen:

23. Adm. dir. Kari Mette Ski, Devold

24. Daglig leder i Stians Sport, Stian Steen-Olsen

25. Kjedeleder for G-Sport, Dag Johansen

26. Kjedeleder for Intersport, Ola Bye

27. Daglig leder i Amer Sports Norge, Ingunn Berget Johansen

28. Daglig leder i Wenaas Sport & Fritid, Ingulf Horn

29. Ansvarlig for sport hos Coop, Årstein Skjølsvik

30. Masterdata- og EIU-ansvarlig hos Gresvig, Randi Kristensen

Listen er hentet fra bladet Sport.

Les flere saker på DN Aktiv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.