Hovedkanalen til TV 2 fikk en markedsandel på 19,6 prosent i desember, en økning på 1,7 prosentpoeng fra året før.

- Dette ble en meget god avslutning på året. Farmen, Håndball-VM, seirer som Petter Uteligger og et ellers helhetlig juletilbud ga TV 2 et sterkt løft i årets siste måned, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes i en pressemelding fra TV 2.

Se forskjellene

Her er markedsandelene for alle tv-kanalene i desember, sammenlignet med året før.

Les også: 40.000 bedrifter i kø for å få Facebook

Markedsandeler desember

Gjelder seere over 12 år. Kilde: TNS Gallup/TV 2

TV 2-kanalene mest frem i desember...

TV 2s reklamekanaler hadde en samlet fremgang på 2,2 prosentpoeng til 27,4 prosent markedsandel, sammenlignet med 25,2 prosent i desember 2014.

Tallene viser for øvrig at NRK1 tapte ett prosentpoeng og endte med en markedsandel på 31,6 prosent i årets siste måned.

Samlet gikk NRK-kanalene tilbake med 1,3 prosentpoeng. Likevel fikk NRK en samlet oppslutning på 41,1 prosent og er fortsatt den dominerende tv-leverandøren i de tusen hjem.

Les også: Nå kan du kjøpe lisensfri tv-skjerm

TVNorge fikk en markedsandel på 6,3 prosent i desember, et fall på 0,5 prosentpoeng.

Discovery Networks reklame-kanaler fikk en samlet tilbakegang på 1,1 prosentpoeng.

... men tapte sammenlignet med 2014

For hele 2015 går TV 2 tilbake fra året før. Hovedkanalen fikk en andel på 18,2 prosent blant seere over 12 år. Det er en tilbakegang på 2,9 prosentpoeng fra 2014.

Les også:

I den kommersielt mest attraktive seergruppen, de mellom 20 og 49 år, fikk TV 2 en andel på 18,5 prosent, hele 3,1 prosentpoeng svakere enn i 2014.

TV 2 forklarer fallet med at kanalen i 2014 kunne lokke seerne med både OL og fotball-VM, mens NRK kunne varte opp med hele tre ulike VM i 2015.

Les også: TV 2-sjefen advarer regjeringen

Samlet er det NRK-kanalene som går ut av 2015 som seervinnere, med en fremgang på 2,8 prosentpoeng til en markedsandel for året sett under ett på 40,4 prosent.

Her er markedsandelene for alle de store kanalgrupperingene for hele 2015, sammenlignet med året før:

Markedsandeler 2015

Gjelder seere over 12 år. Kilde: TNS Gallup/TV 2

 

DN oppdaterer saken

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

«Bølgen» mest sett dnPlus

Ruster opp til «plattformkrig» dnPlus

Nationen beholder papiravisen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.