En fire timers lang samtale med Starbucksgründer Howard Schultz i juni, som var ment å være et kort ti minutters møte, banet veien for at investor Jens Ulltveit-Moe (70) fikk avtale med kaffegiganten om rettighetene til å drive Starbucks i Skandinavia, skriver Dagens Næringsliv.

–Med ett sa han: «Dette må vi gjøre», sier Ulltveit-Moe til DN.

Investoren åpner de første kaffebarene i Stockholm og Oslo i løpet av det neste halvåret.

Gjennom datterselskapet Umeo Restaurant Group (URG) har Ulltveit-Moe lenge ønsket å posisjonere seg på kaffemarkedet i Skandinavia. Starbucks’ ledelse hadde samme tanker. Samtaler hadde lenge pågått på et lavere plan.

Investoren fikk en klar avskjedshilsen etter en hyggelig middag.

– Vær sikker på at den første er bra!

Søker beste lokaler
Nå er målet er å bli markedsleder innen tre år, som betyr å bli større enn både Kaffebrenneriet, Waynes’s Coffee og nykommeren Espresso House.

Det blir på beste plassering i hver av hovedstedene – i gode strøk og langs hovedårer der store menneskemengder passerer hver dag.

Senere skal han åpne et stort antall kaffebarer av ulike størrelser både i hovedstaden og rundt i landet. Kjøpesentre er også aktuelle steder. Flere norske byer vil få kaffebarer av ulike størrelser. Hvor store byene må være, vil han ikke ut med.

Avtalen med URG gjelder i første omgang for Norge og Sverige. URG skal de neste årene bygge opp Starbucks kaffebarer i begge landene og eie alle selv. Den underliggende avtalen om hva Starbuck skal ha for å gi fra seg merkenavnet til Ulltveit-Moe vil partene ikke si stort om.

Les også: Tar svensk kaffekjempe til Norge

Så mye kaffe er sunt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.