- Enhver bedrift har personer som gjør en utmerket jobb, en middels god jobb, men også en gruppe som gjør en mindre god jobb. Det er alltid noen som kommer nederst, sier ekspert på bedriftsrådgivning og lederutvelgelse, Steinar Hopland i Hopland & Co til DN.no.

Nå har det blitt enklere for bedriftene å si opp arbeidstakere som ikke gjør jobben sin, skriver DN.no i dag:


Les hele saken her: Slik sparker du slappfiskene

Hopland møter mange ledere i rekrutteringsjobben, og bekrefter at mange bedrifter sliter med ansatte som ikke gjør jobben sin:

- Jeg har aldri møtt en leder som sier at alle medarbeidere er helt patente, sier Hopland.

Kutter de «dårligste»
Lederrekrutteren forteller om sin erf#229 fra USA, hvor bedrifter rangerte medarbeidere som ble mest og minst satt pris på. Ved nedbemanning kuttet man fra bunnen av listen.

Her i Norge er det ikke fullt så enkelt.

- Hvordan unngår man å havne i en slik situasjon?

- Flere veier fører til målet, men det viktigste gjøres i rekrutteringsøyeblikket. Her snakker vi om folk som kan, men ikke vil levere. Du må derfor være veldig nøyaktig i din rekruttering, og det er én regel som gjelder, sier Hopland:

- Er du i tvil, ikke ansett.

Når det skal rekrutteres toppspesialister og ledere, er rådet å bruke et profesjonelt rekrutteringsselskap.

- Få eksterne øyne på hele prosessen. Erf#229 er viktig, få derfor hjelp fra noen som har gjort det mange ganger. De profesjonelle klarer å skille klinten fra hveten, sier Hopland.

Kartlegg og gi hjelp
Har du som sjef likevel ansatte du er oppriktig misfornøyd med, råder Hopland til å kartlegge årsakene.

- Det hjelper å følge opp de som av ulike årsaker ikke fungerer. Prøv å bygge opp kompetansen, sier han.

Hans råd er å gi spesialbehandling til de som trenger det fremfor å arrangere kurs for hele staben.

Men det er ikke nødvendigvis slik at det er den ansatte - og ikke lederen - det er noe feil med.

- De lederne som ikke klarer å ta tak i folk som er dysfunksjonelle for bedriften, bør ikke være ledere. Medarbeidere som tidligere har vært flinke, kan stoppe opp, miste motivasjon, eller slite med ting hjemme. En klok leder finner ut av dette, snakker med personene det gjelder og kommer innunder huden på dem, sier Hopland.

Han mener for mange ledere er klar over problemene i lang tid uten å gjøre noe med det. Det kan bli problematisk.

- Mange ser en utvikling i negativ retning uten å gjøre noe. Når de først slår til gjør de det voldsomt, og da får man som regel en konflikt og en fastlåst situasjon, forteller hodejegeren.

For mange, og særlig de eldre arbeidstakerne, ender det ofte med en sykmelding og deretter med afp, sier Hopland.

Les også: Sykdom kan gi deg sparken

Les mer om karriere og jobb på DN.no Karriere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.