Det var forventet at Snap ville tape 17 cent per aksje – og på det punktet innfridde det amerikanske selskapet. Omsetningen endte på 230 millioner dollar – 15 millioner dollar lavere enn forventet. Designendringene i vinter er blitt dårlig mottatt av brukerne. Brukerveksten har aldri vært lavere.

Misfornøyde kunder og annonsører

Antall Snap-brukere øke med 15 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dette var lavere enn i fjorårets siste kvartal, da veksten var på 18 prosent. Gjennomsnittlig antall daglige brukere økte til 191 millioner – også det lavere enn forventet.

En endring i brukergrensesnittet og designet av chatteappen førte til boikott. Noen av de mest profilerte brukerne forlot tjenesten.

– Endringen i designet førte ikke bare til misfornøyde brukere, men det gjorde også annonsørene mer bekymret. Dette er ikke en god posisjon å være i, sier analytiker Debra Aho Williamson hos Emarketer til Reuters.

Hun legger til at mange Snapchat-brukere er svært trofaste og bruker tjenesten flere ganger daglig.

Selskapets ledelse forsvarte endringen av designet i an telefonkonferanse med analytikere og journalister på tirsdag kveld.

– Dette legger grunnlaget for fremtidige kommunikasjonstjenester og medieplattformen. Vi ser frem til å fordoble innsatsen, sa grunnlegger og konsernsjef Evan Spiegel.

Aksjekursen falt med 14,2 prosent i etterhandelen ved New York-børsen til 12,2 dollar. Dette er over halvparten av hva aksjen ble omsatt til på første handelsdag i mars i fjor.

Må overbevise annonsører

Designendringene kom i februar. Marsstatistikkene viser at antall brukere falt til under gjennomsnittet for hele kvartalet. Selskapet advarer om en betydelig nedgang i veksten for andre kvartal sammenlignet med årets tre første måneder.

Snap fikk fire millioner nye brukere i siste kvartal. Dette er under halvparten av hva de klarte i fjerde kvartal og den svakeste kvartalsveksten selskapet har hatt siden 2. kvartal 2012.

Snap hadde en gjennomsnittlig omsetning på hver bruker på 1,21 dollar i kvartalet. Til sammenligning tjente Facebook 8,25 dollar for hver aktive bruker. For begge selskapene var det en nedgang sammenlignet med foregående kvartal.

«Det gjenstår mye arbeid for Snap med å overbevise annonsører om å delta mer aktivt på denne plattformen», skriver analytiker Mark Mahaney hos RBC Capital Markets i en rapport.

En rekke profilerte brukere sa de ville fortale Snap-plattformen eller slutte å bruke den etter designendringene. Kylie Jenner sendte aksjekursen åtte prosent lavere. Hun har senere vendt tilbake som aktiv bruker.(Vilkår)

Gråbeins Gadget Guide – Størst mulig bilde for under 10.000 kroner?
Projektoren BenQ W1050 er et godt valg for deg som vil ha stort bilde uten å bruke titusenvis av kroner.
02:21
Publisert: