I den øvre delen av næringskjeden for personbiler har Jaguar tronet side om side med en rekke prestisjefulle konkurrenter. Selveste ur-Jaguaren har i over 40 år vært XJ-modellen.

En ny modell, mer elegant, men også mer brautende enn noen gang tidligere, ble presentert under bilutstillingen i Frankfurt ifjor. Endelig har vi prøvekjørt bilen.

Jaguar har fra og med den elegante XK virkelig fått dreisen på designet, noe som toppet seg da XF kom på markedet for noen år siden. Også storebror XJ fortsetter i samme retning. Bilen er bare bokstavlig talt av et annet kaliber. Vår langversjon måler 5,25 meter i lengden, ingen smågutt akkurat.

Les D2s bildesigneksperts syn på den nye XJ: Årets mest interessante rumpe

I globaliseringens navn
Bilen kommer med tre forskjellige motorer; en V6 diesel på tre liter og 275 hestekrefter, en V8-bensinmotor på fem liter og 385 hester, samt en kompressormatet utgave av sistnevnte som yter 510 hestekrefter. Globalt er den midterste modellen bestselgeren. I Norge er det i Norge diesel som gjelder, også i de øvre prisklasser hvor XJ befinner seg.

 

DN.no slår et slag for globaliseringen og har selvfølgelig lånt bensinversjonen med 385 hestekrefter.

- Vi har hittil solgt 13 nye XJ, tre av dem med denne motoren, opplyser salgssjef i Jaguar Norge, Thomas Øvreseth til DN.no.

Til sammenligning er det registrert 15 nye Mercedes S-klasse hittil i år, sju BMW 7-serie og 12 Audi A8, som er de opplagte konkurrentene.

Diesel mer fornuftig?
Nå er det ikke underlig at diesel utkonkurrerer bensinmotoren også i XJ. Den er noe tregere, men bruker adskillig mindre drivstoff og koster nesten en halv million kroner mindre.

Jeg innbiller meg at den gjengse Jaguar-kunde ikke er nyrik. Dermed velger vi bensinmodellen, da gamle penger krever gammelt drivstoff. Fordelen er selvfølgelig at bilen ikke sliter med en bråkete diesel, ei heller en hvinende turbo.

Etter et lite utbrudd ved start, er motoren så å si umulig å høre inne i bilen, og det er heller ingen vibrasjoner å spore i det hele tatt. Imponerende.

Baksetebil?
XJ er en typisk baksetebil, spesielt i den lange-versjonen vi har lånt. Med godt over fem meters lengde er den ikke det beste valg i parkeringshus eller til småkjøring på butikken.

 

Og i baksetet skal du være relativt kresen for ikke å trives. Selv med begge beina i gips vil beinplassen være romslig. Interiøret består ellers av det deiligste skinn som og sittekomforten er uovertruffen, også foran.

Og med en V8 under panseret er det, uansett hvor rik du måtte være, mest naturlig å innta førerplassen, og det vil du neppe angre på.

Jeg har alltid vært noe avmålt til andre materialer enn skinn på rattet. XJ har halvt skinn, halvt treverk. Spesielt i kalde Norge har jeg alltid ment at kalde materialer ikke egner seg. Da er det godt at Jaguarens ratt kan varmes opp. Selvsagt med en ekstrapris på 5.000 kroner.

Kjører bra
Bak all luksusen befinner det seg faktisk en underholdene bil, størrelsen tatt i betraktning. På motorveien oppfører den seg som et lokomotiv, men den skjemmes overraskende lite av størrelsen på smalere og mer svingete veier. Styringen gir fine tilbakemeldinger, og bilen kjører mer enn den flyter bortover landeveien.

 

Trykker man inn knappen på midtkonsollen dekorert med et målflagg, strammes bilen opp. Ikke bare sikkerhetsbeltet, men også understellet blir mer stramt. For å understreke en hissigere holdning skifter bakgrunnen i de digitale instrumentene over til rødt. Skrur man girknotten på "S" i tillegg, girer bilen ned noen hakk, og er klar for umiddelbar ytelse.

Ja, den er lang, men ettersom vekten er overraskende lav, er det mulig å kaste den relativt brått inn i svinger, og ha en ganske så underholdede kjøretur, litt på trass av bilens natur som baksetebil. XJ i langversjon veier faktisk mindre enn lillebror XF med tilsvarende motorisering.

Todelt underholdning
Underholdningssenteret kommer med en touchscreen med såkalt dual view, slik at passasjeren fra sin vinkel kan se en film på samme skjerm som sjåføren kontrollerer radioen. Og todelt er også min oppfatning av det multimediale.

På den ene siden leverer det store anlegget fra Bowers & Wilkins en fantastisk lyd som man kun kan finne i denne bilklassen. På den andre siden er touchscreen-betjeningen så lite intuitiv og treg at det lett går i stå.

Annet enn dette er det fint lite å utsette på den nye Jaguar XJ. Kanskje kan den ha et litt krevede utseende fra enkelte vinkler, men det er vanskelig å komme bort fra at den definitivt har en del av de elegante linjene som lillebror XF også innehar.

Konklusjon: Moderne gigantbil for store mengder gamle penger.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.