– Det finnes ikke noe konsept som får fram forskjellen til XXL bedre. Dechatlon satser tungt på egne merker – de selger billigvarer billig – mens XXL omsetter kjente merkevarer til lavpris, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch til DN.

Bransjebladet Sport skrev fredag at verdens største selvstendige sportskjede, franske Decathlon er på vei inn i Norge.

Sportsutstyrskjempen, som har butikker i 21 land, har sikret seg domenet decathlon.no, hvor det står at de skal være online i Norge i 2015. Foreløpig er det ikke mulig å kjøpe produkter på nettsiden, som lenker videre til kjedens engelskspråklige nettversjon.

Fortsatt uklart

Verken Sport eller DN har fått svar på henvendelsene til Dechatlon, og det er ikke kjent om den franske kjeden bare vil satse på nettet i Norge eller om de også skal åpne butikkutsalg.

– Dechatlon er i mine øyne sportbransjens Lidl. Og hvordan det gikk i Norge, vet vi alle. Man kan undre om Dechatlon kommer med  butikker til Norge. Hvis de gjør det, blir jeg imponert over stayer-evnen, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Han poengterer at børsnoterte XXL tar all konkurranse på alvor og vil følge nøye med på Dechatlons nettside.

Kjent med konkurrenten

Gresvigs nye toppsjef Pål Heldrup Rasmussen er kjent med at Decathlon kan bli en ny konkurrent på det norske markedet.

Under Gresvig-paraplyen ligger kjeder som G-Sport, G-Max og Intersport. Sportskonsernet, som eies av Olav Nils Sunde, gikk fra 32,3 prosent til 30,5 prosent markedsandel ifjor.

Årsaken er først og fremst at Intersport taper terreng. XXL holder stand som Norges største enkeltkjede med en markedsandel på 25,4 prosent.

– Decathlons mulige inntreden i det norske markedet har jeg ingen tanker om, men det viser at netthandel er i ferd med å fa en større andel innen sport og at markedet kan åpne seg for utenlandske aktører, sier Grevig-sjef Rasmussen.

Har vært i dialog

XXL-leder Fredrik Steenbuch forteller at de kjenner den franske storkjeden godt etter å ha hatt en viss dialog på innkjøp av sportsprodukter i XXLs første år. Decathlon har dessuten en butikk som XXL konkurrerer med i Stockholm.

– XXL valgte å gå en helt annen retning, med hovedsatsing på merkevarer. Konseptet til Decathlon er fint i mange land i . De har lært kundene å foretrekke egenprodusert billigvare framfor merkevarer. Men konseptet kan aldri vinne fram blant kvalitiets-  og prisbevisste nordboere.

Salget av sportsutstyr i Norge økte med 5,2 prosent ifjor, og omsetningen passerte 13 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv: - Dårlige nyheter for Norge

- Det er den store skrekken for Norge
DNs kommentator Bård Bjerkholt forklarer: Dette betyr Kinas valutajustering.
01:48
Publisert: